Airbus ontdekt fout zwaartepunt in nieuwe vliegtuigen

Airbus komt met een nieuw type toestel op de markt: A320neo. Maar dat vliegtuig krijgt al meteen veel kritiek te verduren. De Duitse vliegtuigmaatschappij Lufthansa stopt namelijk al met de verkoop van de achterste zes zitplaatsen omdat er iets scheelt met het zwaartepunt van het toestel.

De Europese vliegtuigbouwer Airbus kampt met problemen met de nieuwe Airbus A320neo. Dat toestel bestaat nog maar pas, maar krijgt nu al veel kritiek.

Verkeerd zwaartepunt

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verkoopt namelijk de achterste zes zitplaatsen in het vliegtuig niet meer aan zijn klanten. Dat komt doordat er problemen zijn met het zwaartepunt van het vliegtuig. Daarmee volgt de maatschappij de adviezen op van de Europese luchtvaartautoriteit EASA.

De fout in het vliegtuig kwam aan het licht tijdens een onderzoek naar een ander toestel van Airbus. Uiteindelijk bleek dat de A320neo hetzelfde probleem had als het andere toestel, de A321, dat onderzocht werd. In sommige gevallen kan die fout ervoor zorgen dat de neus van het vliegtuig te steil omhoog geduwd wordt. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij een doorstart tijdens de landing.

Lufthansa Airbus A320-271N or Airbus A320neo with
GettyImages

Normaal zorgt een automatisch systeem ervoor dat dat vermeden wordt, maar dát is net het probleem. Het systeem blijkt niet in alle omstandigheden te werken.

Tot nu toe zijn er geen ongelukken gebeurd door de fout in het vliegtuig. Maar Lufthansa neemt het zekere voor het onzekere en verkoopt de laatste rij zitjes niet meer aan zijn passagiers. Daardoor zou het probleem met het zwaartepunt verholpen zijn.

Boeing 737 Max

Boeing Shows Media Its First 737 MAX Airliner
GettyImages

Het is niet de eerste keer dat er een fout in een vliegtuig sluipt. Zo herinner je vast nog wel de problemen met de Boeing 737 Max. Dat vliegtuig is een stuk zuiniger dan een normaal 737 toestel. Daardoor moesten er aanpassingen gebeuren. Zo heeft het vliegtuig grotere motoren die een stuk minder verbruiken. Door de nieuwe, zwaardere motoren kon het zijn dat het vliegtuig ging overhellen. Een sensor moest ervoor zorgen dat de neus van het toestel naar beneden geduwd werd als dat gebeurde.

In dat systeem zat toen een fout, waardoor maar liefst twee crashes plaatsvonden op amper een half jaar tijd. Daardoor staan de vliegtuigen al verschillende maanden aan de grond. Wanneer ze terug mogen opstijgen is nog altijd niet duidelijk.

Meer
Lees meer...