Allemaal goed en wel, die Messenger Bots van Facebook, maar ze zijn echt ongelooflijk traag

Allemaal goed en wel, die Messenger Bots van Facebook, maar ze zijn echt ongelooflijk traag

Communiceren met bedrijven, nieuwsupdates die aangepast zijn aan je interesses ontvangen en weersvoorspellingen voor jouw specifieke regio krijgen. Dat is wat we mogen verwachten van de chat bots die Facebook-baas Mark Zuckerberg gisteren heeft voorgesteld. Maar het grote probleem: het gaat ongelooflijk traag en eerlijk gezegd … ain’t nobody got time for that. 

Facebook-baas Mark Zuckerberg heeft gisterenavond op een persconferentie “de toekomst van Facebook Messenger” voorgesteld en we moeten toegeven, het ziet er echt wel heel impressionant uit. Het bedrijf stelt ‘chat bots’ voor, een nieuwe functie in Messenger waarmee je als klant rechtstreeks kan chatten met bedrijven. Klantenservice op een totaal nieuw niveau dus.

Waarom Facebook daarmee afkomt? Het antwoord is simpel: “Wij denken dat je op dezelfde manier een bericht zou moeten kunnen sturen naar een bedrijf als naar een vriend”, legt Zuckerberg uit op de F8-conferentie. Hét grote voordeel van de chat bots: je hoeft er niet nóg een aparte app voor te installeren. Het wordt namelijk gewoon onderdeel van je Facebook Messenger. “Niemand wil een aparte app installeren voor elk bedrijf of dienst waar je contact mee wil”, klinkt het. Inderdaad Zuckerberg, you get it.

Disclaimer: reactie binnen een uur

Die fameuze chat bots zullen niet alleen dienen om met bedrijven te communiceren en een betere klantenservice te krijgen, maar ook om bijvoorbeeld weerupdates te checken. Als je bijvoorbeeld vandaag gaat shoppen, zou je via zo’n chat bot kunnen checken of het regent in de stad waar je wil gaan shoppen. En dat wil je natuurlijk onmiddellijk weten, maar daar wringt het schoentje.

Poncho, de weerapplicatie van Facebook die geïntegreerd wordt in Messenger, heeft bijvoorbeeld al een disclaimer onderaan de app staan: “typically replies within an hour“. Allemaal goed en wel dus die chat bots, maar wie gaat nu een uur wachten om te weten of het gaat regenen of niet?

En niet alleen de weerapplicatie gaat traag, ook de andere diensten zullen niet binnen de seconde antwoord geven op je vragen. De bot van The Wall Street Journal belooft je dagelijks de topverhalen van de dag te geven, je breaking news-updates te sturen en onmiddellijk de evoluties van op de beurs te sturen.

Ain’t nobody got time for that

Zo testte een Amerikaanse vrouw de bot. Ze stuurde een simpel berichtje en kreeg pas vijf minuten later een automatisch antwoord. Niet onoverkomelijk lang, maar wel té lang als je weet dat er geen mens aan de andere kant van de chat zit in dit geval, maar gewoon een machine. En dan is vijf minuten wél lang.

Natuurlijk kan het heel goed zijn dat de traagheid slechts een babyfoutjes zijn en die snel opgelost raken. Het zal allemaal afhangen van hoe bedrijven de bots zullen inzetten en hoe gebruikers daarop zullen reageren en … of Facebook die capaciteit zal kunnen draaien op topsnelheid.

Toch dringt de vraag zich op of de bots niet gewoon altijd een trager alternatief zullen zijn voor een snelle zoekactie op Google. Waarom zou je vijf minuten wachten om te weten of het regent, terwijl je het op enkele seconden zelf kan opzoeken (of aan Siri vragen)?

Uiteraard is snelheid (nog) niet de belangrijkste reden voor het ontstaan van bots, maar wel automatisatie. Zo is één van de eerste vragen die Poncho je stelt of je een dagelijkse update wil van het weer of niet. En dat toont onmiddellijk de ware bedoeling: automatisch anticiperen op de noden van gebruikers, zodat die in de toekomst op het juiste moment de juiste informatie krijgen.

In de toekomst zullen bots ongetwijfeld belangrijker worden. Artificial intelligence zal de taken van mensen steeds meer overnemen en bots zullen ook steeds slimmer worden. Voorlopig zullen we het wel nog moeten doen met trage updates.

Bron: The Verge

Gesponsorde artikelen