Amazon betaalt zijn werknemers niet langer om positieve berichten op sociale media te posten

Werknemers van de e-commercegigant Amazon krijgen niet langer een vergoeding om positieve berichten over het bedrijf te publiceren op sociale media. Bedoeling was om nieuwe werkkrachten aan te trekken en de groeiende kritiek op het bedrijf te counteren.

Amazon begon in 2018 met een opvallende campagne, waarbij het werknemers betaalde om positieve berichten over het bedrijf op sociale media te plaatsen. De e-commercereus wou op die manier nieuwe werkkrachten aantrekken.

Het programma FC Ambassadors (FC is de afkorting van fulfillment center) moest ook de groeiende kritiek op de werkomstandigheden bij de internetreus counteren. Volgens bronnen binnen het bedrijf kregen de werknemers daarvoor een extra vakantiedag en een bon ter waarde van 50 dollar cadeau.

Valse berichten

Enkele bronnen hebben aan Financial Times gezegd dat Amazon die campagne eind vorig jaar stilletjes heeft stopgezet, omdat de leidinggevenden niet tevreden waren over de impact daarvan. Voorts waren er bepaalde gebruikers die valse profielen aanmaakten op Twitter om de spot te drijven met het programma van Amazon. Een persoon op Twitter schreef bijvoorbeeld dat ze (als werknemer bij Amazon) depressief was, maar “dat het haar schuld was en niet die van Amazon”.

In een document dat de nieuwssite The Intercept kon inkijken werd beschreven hoe de werknemers van Amazon over het bedrijf moesten spreken op sociale media. Daarin stond onder meer dat alle werknemers werd opgedragen om elke ‘leugen’ over Amazon die ze online zagen circuleren, meteen te ontkrachten.

De geselecteerde werknemers kregen de opdracht om op een “botte” maar “beleefde” manier te reageren op wat het bedrijf beschouwde als onwaarheden die werden gepost door politici, arbeidsrechtenactivisten en alle andere critici. Ze mochten zich wel niet tot journalisten richten.

Digitale rondleidingen

Amazon spitst zich nu meer toe op digitale rondleidingen door zijn magazijnen, om zo het bedrijf in een positief daglicht te stellen.

“Het ambassadeursprogramma was altijd al een lachwekkende poging om de wantoestanden in de magazijnen van Amazon te minimaliseren,” zegt Sheheryar Kaoosji van de non-profitorganisatie Warehouse Worker Resource Center in een reactie aan Financial Times. “Het feit dat Amazon nu probeert te verbergen dat het programma ooit heeft bestaan, toont aan dat het bedrijf weer een bladzijde uit het autoritaire draaiboek neemt om zijn management te leiden.”

Amazon kwam de afgelopen jaren al meermaals onder vuur te liggen wegens onder meer de slechte werkomstandigheden in de magazijnen. Zo hebben werknemers wereldwijd de groepering Make Amazon Pay opgericht. Ze pleiten onder meer voor een eerlijke verloning.

Om transparanter te zijn over de situatie op de werkvloer heeft de e-commercereus afgelopen maandag zijn allereerste publieke ‘veiligheidsverslag’ over zijn magazijnen gepubliceerd. Daarin staat dat het aantal werkongevallen vorig jaar met 43 procent was afgenomen in vergelijking met het jaar daarvoor.

(evb)

Meer
Lees meer...