Amerikaanse kinderen willen vooral YouTuber worden, Chinese liever astronaut

Apollo 11
pexels

Wat wil jij worden als je groot bent? ’t Is een topvraag voor een kind. Brandweerman, schoolmeester, astronaute of papa: eigenlijk maakt het niet zo veel uit, maar dat kinderen mee zijn met hun tijd, dat mag blijkt uit een onderzoek van LEGO. De meeste Amerikaanse kindjes willen namelijk YouTuber worden.

LEGO, dat staat synoniem met je kindertijd en bij de speelgoedbouwer weten ze daarom graag waar het jonge grut tegenwoordig bezig mee is. Bouwde jij vroeger graag huizen om dan te spelen dat je ze kwam blussen, wilde jij graag piraat worden en had je de gigantische LEGO-boot? Dan snap je wel waarom ze bij LEGO eens gingen vragen wat kinderen wereldwijd willen worden.

Influencers

Geloof ons, dat is flink veranderd. Want hoewel rockster (‘muzikant’), voetballer (‘professioneel atleet’) en leerkracht nog steeds goed scoren, wil ongeveer een derde van de Amerikaanse en Britse kinderen tegenwoordig vlogger of YouTuber worden. Influencers hebben alvast invloed op één stuk van ons leven.

Opvallend: da’s niet overal zo. Want in China wil 60 procent (da’s geen typo, echt meer dan de helft van de ondervraagde kinderen) astronaut worden. Vijftig jaar na onze eerste voet op de maan hebben ze in China duidelijk zin in meer.

Op de tweede plaats willen Chinese kinderen ook graag leerkracht worden, da’s zo’n 50 procent van de groep (kinderen mochten tot drie antwoorden aanduiden). In de Verenigde Staten staat leerkracht ook op een tweede plaats, met zo’n 20%. In de VS is de goesting om naar Mars te trekken trouwens niet zo heel groot: slechts tien procent van de kindjes wil er de ruimte in.

Apollo 11

Uiteraard zijn ze bij LEGO vooral geïnteresseerd in setjes speelgoed verkopen. Om de 50ste verjaardag van de Apollo 11-missie te vieren, brengen ze daarom gigantische astronautenpakken en raketten uit. Allemaal in LEGO natuurlijk. Als kind kan je maar dromen van de ruimte. Als volwassene zoeken we nog altijd een oplossing voor de pijn die je voelt als je in aanraking komt met je kapotte kinderdromen, en LEGO-blokjes.

Gesponsorde artikelen