Traditionele media verliezen terrein in de Verenigde Staten. Uit een nieuwe studie van het Reuters Institute blijkt dat sociale media zoals Facebook, X en YouTube nu de voornaamste nieuwsbron zijn voor meer dan de helft van de Amerikanen. Die verschuiving verloopt er sneller dan in andere landen en luidt een nieuw tijdperk van persoonlijkheidsgedreven nieuws in, met alle gevolgen van dien.
Meer dan 50 procent van de Amerikaanse bevolking haalt tegenwoordig zijn nieuws vooral van sociale media, zo blijkt uit het Digital News Report 2024 van het Reuters Institute. Tv-zenders en klassieke nieuwswebsites verliezen snel terrein. Deze trend doet zich wereldwijd voor, maar gaat in de VS opvallend sneller.
De aantrekkingskracht van sociale media ligt onder meer in de directe toegang tot uiteenlopende stemmen en meningen, vaak gebracht door online persoonlijkheden. Deze informele stijl spreekt vooral jongere generaties aan, die traditionele nieuwskanalen als traag en ouderwets beschouwen.
Joe Rogan
De studie wijst ook op de opmars van zogenaamde ‘personality news’, waarbij individuele stemmen belangrijker worden dan mediabedrijven. Podcasthost Joe Rogan is daar een treffend voorbeeld van: bijna een kwart van de Amerikanen gaf aan recent nieuws of commentaar van hem te hebben gehoord.
Dergelijke persoonlijkheden combineren vaak entertainment met opinie, en trekken miljoenen volgers aan via YouTube, Spotify of TikTok. Dat maakt hen invloedrijker dan sommige klassieke nieuwsmedia, maar tegelijk ook moeilijker te controleren op juistheid.
Politici vermijden media
Een opvallende vaststelling uit het rapport is dat politici almaar vaker de klassieke journalistiek links laten liggen. Ze kiezen ervoor om hun boodschap te verspreiden via online influencers of partijdige platforms die hen zelden kritisch bevragen. Dit patroon is duidelijk zichtbaar bij populistische figuren in de VS, maar ook elders in de wereld.