Antwerpen haalt shitstorm over zich heen door kritische reacties op Facebook-bericht verkeersveiligheid te verwijderen

De nieuwe campagne voor verkeersveiligheid in Antwerpen heeft al behoorlijk wat ophef veroorzaakt. Gisteren postte de stad op z’n Facebook-pagina een bericht over de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen in Antwerpen. En die hadden vooral betrekking op overtredingen door zwakke weggebruikers. Intussen hebben ze al toegegeven dat het om een misverstand gaat, maar veel surfers zijn boos omdat hun kritische reacties op het bericht zomaar zijn verwijderd.

Eigenlijk wil Antwerpen met de campagne gewoon ook de zwakke weggebruikers wijzen op hun verantwoordelijkheden, maar dat schiet bij heel wat sinjoren in het verkeerde keelgat. Zij vinden net dat de auto te veel heerst in de stad. De affiches die verspreid werden zijn al flink bespot omdat niemand de slogans begrijpt, vooral omdat ze vrij lang zijn en je ze eerst moet gaan ontcijferen. Maar gisteren laaide de discussie opnieuw op door een bericht op de Facebook-pagina van de stad.

Censuur

Fans van de pagina, alsook politieke figuren uit de partijen Groen en sp.a, plaatsten boze reacties bij de post en vroegen waar die cijfers vandaan komen. Maar tot hun grote verbazing werd hun bericht gewoon verwijderd met deze boodschap: “We hebben je bericht verwijderd. Op deze pagina kunnen we het niet over politiek hebben. Kritische commentaren die niet uitdrukkelijk politiek zijn, mogen uiteraard wel.” Daarop kwamen nieuwe reacties die stellen dat vrijemeningsuiting niet meer mag en de pagina censuur pleegt.

De beheerders van de Facebook-pagina lieten ons weten dat ze gewoon hun beleid toepassen:

“Het verwijderen van politieke, discriminerende, racistische en kwetsende berichten behoort tot de regels van onze pagina. Dit doen we bij elke post, niet enkel bij de post over verkeersongevallen.” Dat vinden we ook terug op de pagina zelf.

Mentaliteitswijziging

De Antwerpse politie reageerde al tegenover De Morgen en stelt dat ze inderdaad te kort door de bocht zijn gegaan. “We hadden onze bewering beter moeten nuanceren. Het gaat wel degelijk om de vier belangrijkste oorzaken van ongevallen waarbij zwakke weggebruikers het slachtoffer zijn”, zegt woordvoerder Sven Lommaert. De echte lijst met oorzaken van ongevallen ziet er immers anders uit. Dan gaat het over rijden onder invloed, overdreven snelheid, het negeren van rode lichten, en onvoldoende aandacht voor beveiligingsmiddelen – de gordel bijvoorbeeld.

Toch wil de stad graag een mentaliteitswijziging teweegbrengen, zodat niet enkel de auto als boosdoener wordt gezien. “We zien op veel plaatsen de laatste jaren een toename van het aantal ongevallen met slachtoffers met louter zwakke weggebruikers”, zegt Lommaert. Alleen bestaan daar minder objectieve cijfers over.