Wat komt er na de smartphone? Apple kijkt naar augmented reality

Terwijl de verkoop van smartphones de afgelopen twee jaar is gedaald, zijn alle grote techspelers op zoek naar de next big thing. Meteen rijst de vraag of Apple nu ook een revolutie kan ontketenen op het gebied van augmented reality (AR).  

Hoewel bedrijven als Palm en Blackberry al jaren smartphones verkochten, zorgde Apple in 2007 voor een aardverschuiving met de onthulling van de iPhone. Het grote aanraakscherm dat met de vingers werd bediend, lijkt vandaag heel gewoon, maar was toen op zijn zachtst gezegd revolutionair te noemen. 

Maar intussen is de verkoop van smartphones voor het eerst twee jaar na elkaar gedaald, volgens het onderzoeksbureau Gartner. De techsector richt nu zijn pijlen op augmented reality (AR) of mixed reality (MR), de technologie waarbij u virtuele beelden ziet bovenop de echte wereld. Gebruikers zien dus nog wel de echte wereld, in tegenstelling tot virtual reality (VR), waarbij u volledig wordt ondergedompeld in een door de computer gegenereerde fantasiewereld. 

AR-headset al in 2022

Veel experts denken dat Apple goede kansen heeft om een revolutie teweeg te brengen op het gebied van AR, net zoals het de smartphone in 2007 naar een nieuw niveau tilde. Zo is Apple al jaren bezig met de ontwikkeling van prototypes van headsets. Recente rapporten van The Information en Bloomberg suggereren bovendien dat Apple al in 2022 een headset op de markt zou kunnen brengen, met een prijskaartje van zo’n 3.000 dollar. 

Mike Boland, analist en oprichter van ARtillery Intelligence, schrijft dat als Apple een AR-bril zou uitbrengen, dit “het lot van de AR-industrie zou kunnen bepalen” omdat het bedrijf enorm goed is in het commercialiseren van nieuwe technologieën.

Ook virtual reality

Volgens Bloomberg zal het eerste AR-product van Apple een headset zijn die werkt op batterijen. Die headset zou in eerste instantie ontworpen zijn voor virtual reality, maar zou via camera’s ook augmented reality mogelijk moeten kunnen maken. De AR-headset van Apple zou bovendien alleen in kleine oplages verkrijgbaar zijn, staat in het rapport te lezen. 

Maar Apple is lang niet het enige bedrijf dat de AR-markt wil laten losbarsten. De Amerikaanse computerreus kruist de degens met techgiganten als Google, Facebook en Amazon. 

Lees ook:

Meer
Lees meer...