Apple zou volgende week streamingdienst lanceren voor 10 dollar per maand

Apple zou volgende week streamingdienst lanceren voor 10 dollar per maand

Apple zou volgende week een eigen streamingdienst aankondigen op het WWDC-evenement in San Francisco. Dat schrijft de doorgaans erg goed ingelichte Wall Street Journal. Met de dienst zou Apple muziekdownloads via iTunes op het achterplan zetten, en volop de concurrentie met Spotify aangaan.

Een decennium geleden wist een Apple in slechte papieren dankzij de muziekindustrie uit te groeien tot een van de belangrijkste technologiebedrijven ter wereld. Met de iPod en iTunes kwam het bedrijf uit de rode cijfers, waarna het met de iPhone definitief z’n stempel drukte op Silicon Valley. Maar nu, tien jaar later, verkoopt Apple steeds minder muziek. De muziekdownloads in iTunes waren vorig jaar nog wel goed voor zo’n 3 miljard euro, maar de daling is al wel even ingezet. Niet moeilijk, er wordt gewoon steeds minder muziek aangekocht.

Streaming wint terrein

Onder invloed van de jeugd verschoof de muziekconsumptie grotendeels richting streaming op basis van een abonnementsmodel. Je betaalt een bepaald bedrag per maand, en je kan zoveel muziek als je wil afspelen. Of er wordt gewerkt met een gratis model, waarna je om de zoveel nummers advertenties te horen krijgt. Op jaarbasis stegen de inkomsten van streaming met maar liefst 45 procent.

Het mag dus niet verbazen dat ook Apple z’n graantje wil meepikken in die markt. Meer zelfs, het bedrijf zou volgens de WSJ vol willen inzetten op streaming, zodat aangekochte muziekdownloads naar de achtergrond verdwijnen. Daarvoor zal het bedrijf gebruikers wel moeten kunnen overtuigen om een pak meer geld uit te geven. De 110 miljoen gebruikers die in 2014 muziek via iTunes aankochten, gaven gemiddeld amper 30 dollar uit op jaarbasis. Een abonnement voor de streamingdienst zou echter 10 dollar per maand kosten, ofwel 120 dollar op jaarbasis.

Geen gratis dienst

Met de streamingdienst zal Apple het vooral moeten opnemen tegen Spotify, het bedrijf dat het grootste deel van de streamingmarkt in handen heeft. Het bedrijf heeft ongeveer zestig miljoen gebruikers, maar het merendeel gebruikt enkel de gratis dienst, iets wat Apple niet zou aanbieden. Om gebruikers te overtuigen om toch te betalen, zouden er naast gewone streams ook speciale programma’s opgenomen worden met onder meer rapsterren Drake en Dr. Dre, en daarnaast heeft Apple een aantal dj’s en producers ingeschakeld.

Apple heeft wel nog een klein probleem: hoewel het de dienst over een goeie week wil lanceren, zijn er nog steeds geen contracten getekend met de drie grootste muzieklabels: Universal Music Group, Sony Music Entertainment en Warner Music Group. Maar volgens insiders zouden zo ongeveer alle gesprekken rond zijn, en zou alles op tijd getekend moeten zijn. Volgens eerdere informatie van de Wall Street Journal zou Apple tijdens die gesprekken de labels echter ook willen overtuigen om de gratis modellen (zoals die van concurrent Spotify) onmogelijk te maken.

Gesponsorde artikelen