Artiesten ‘kopen’ massaal views op YouTube: zelfs advertentie telt mee als view

Major platenlabels zouden tienduizenden euro’s in YouTube pompen om het aantal views van clips en tracks van hun artiesten een aanzienlijke boost te geven. Hoewel deze praktijk op een aantal vlakken bedenkelijk te noemen is, is het compleet legaal. Bovendien investeren voornamelijk sublabels uit het latin-genre op deze manier in YouTube.

Drie insiders van platengiganten laten aan het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone weten dat de Universal Latin en de latin-labels van Sony op deze manier de views van nieuwe YouTube-filmpjes van hun artiesten laten boosten. De muziekfirma’s betalen gedurende de eerste 24 uren, dat een filmpje online staat, 18.000 à 54.000 euro (20.000 à 60.000 dollar) en in extreme gevallen tot 90.000 euro (100.000 dollar). 

Tot 12 miljoen extra views

In sommige gevallen kunnen die betalingen meer dan 12 miljoen extra views opleveren voor een nieuw liedje. Tot nu toe kwam er nog geen reactie van Sony Latin, Universal Latin en YouTube op het nieuws.

“Er wordt zeker geïnvesteerd in views”, zegt Tomas Cookman, CEO van Nacional, een onafhankelijk latin-label. “Is het eerlijk om te betalen en dan al die zogezegde views op een filmpje te hebben? Waarschijnlijk niet, maar telkens wanneer er een systeem is, zullen er manieren zijn om dat systeem te manipuleren. Wie je zegt dat er geen manieren zijn om het te manipuleren, doet het waarschijnlijk zelf.”

YouTube

Filmpje in advertentie

Het ‘kopen’ van de YouTube-views gebeurt via Google Ads. Het specifieke systeem om je YouTube-views op te krikken, heet TrueView-advertenties. Niet enkel platenmaatschappijen maken er gebruik van, ook bijvoorbeeld de Amerikaanse autoverzekeraar Geico.

Het principe achter TrueView is simpel: een artiest betaalt om zijn video voor andere YouTube-video’s te laten tonen als een advertentie. Stel dat bijvoorbeeld Katy Perry haar nieuwe clip Small Talk wil promoten in België en Nederland. Als haar platenmaatschappij betaald heeft voor TrueView-advertenties, zullen YouTube-gebruikers in die landen dus een korte versie van de Small Talk-clip te zien krijgen voor een andere YouTube-video.

Advertentie telt als view

Soms gebeurt het zelfs dat die verplichte advertentie-streams meegeteld worden als views voor het YouTube-filmpje in kwestie. Het hangt er dan vooral van af hoe lang gebruikers de advertentie bekeken worden.

Natuurlijk is het latin-genre niet het enige luik binnen de muziekindustrie dat van TrueView-advertenties gebruik maakt. Ook de Indische rapper Badshah, de K-popgroep BlackPink en Taylor Swift maakten zich er in het verleden al schuldig aan.

Meer
Lees meer...