Eerste autoloze stadswijk van Nederland komt in Utrecht

Utrecht Autoloze Stadswijk
Impressie Merwedekanaalzone (marco.broekman en OKRA)

Het gebruik van de wagen komt steeds meer in het gedrang en daardoor proberen veel steden in te zetten op de fiets. Kopenhagen wordt aanzien als de fietshoofdstad van Europa, maar Nederland heeft ook een paar steden die mee lijken te dingen voor die titel.

Nederland is het fietsland bij uitstek en ze blijven ook werken om die naam te behouden. Amsterdam wordt bijvoorbeeld als hotspot gezien om te gaan fietsen, maar ook Utrecht springt meer en meer op de kar van de fiets. Vorig jaar openden ze zelfs de grootste fietsenstalling ter wereld. Jammer genoeg stond die fietsenstalling bijna direct weer vol, maar het is het idee dat telt. Gent krijgt trouwens de grootste fietsenstalling van Europa.

Utrecht is op vlak van fietsen altijd al een voortrekker geweest. Zo werd het eerste fietspad in Nederland er aangelegd in 1885 en is het concept van fietsstraat in Nederland ook als eerste in Utrecht in gebruik genomen. En ook nu komt de stad met een innovatief project: een grote autoluwe stadswijk voor meer dan 12.000 inwoners.

Merwede

Er is in de omgeving van Utrecht een grote vraag naar woningen en daarom wordt er een nieuw megabouwproject opgestart. Er zouden in de nieuwe wijk, in de Merwedekanaalzone, 6.000 nieuwe woningen worden gezet. De stadswijk moet autoloos worden en moet een van de duurzaamste wijken van Nederland worden. De auto is er niet welkom.

Wie wel nog een auto nodig heeft, zal het moeten doen met deelauto’s. Ook daarvoor worden extra faciliteiten voorzien. De bedoeling is om het makkelijker te maken om een fiets te hebben in plaats van een auto. Er zullen wel een paar straten beschikbaar worden voor auto’s, maar dan enkel voor logistieke redenen. Er zullen ook elektrische wagens ingezet worden voor afvalophaling en dergelijke.

Vogelvlucht (marco.broekman en OKRA)

Duurzame wijk

De wijk krijgt het grootste warmte/koudeopslagsysteem van Nederland dat gebruik maakt van de warmte in het Merwedekanaal en moet voor 75 procent in haar eigen energie voorzien. Er zal ook drie hectare aan zonnepanelen op de daken liggen. De overige dakruimte wordt voorzien van beplanting en ook tussen de woonblokken is het groen.

Er komen ook 2 basisscholen, 1 middelbare school en een gezondheidscentrum. Ouderen kunnen gebruik maken van goed openbaar vervoer, deelauto’s of taxi’s aan de rand van de wijk Merwede. De bouw moet starten vanaf 2022 en klaar zijn tegen 2024. Meer weten? Klik hier.

Gesponsorde artikelen