Left Right
scrollTop top

Belgen ontdekken esports, “maar nog veel groeipotentieel”


© Het WK League of Legends in 2019 – Isopix

België is geen voorloper qua belangstelling voor esports, maar tijdens de coronalockdowns is er wel een inhaalbeweging ingezet. Dat blijkt uit een internationale vergelijking door consultancygroep Deloitte.

Voor adverteerders, sportclubs en andere bedrijven worden e-sports almaar belangrijker als entertainment- en marketingkanaal. Esports is de verzamelterm voor gamingcompetities, waarbij professionele teams of individuele gamers het tegen elkaar opnemen in publieke wedstrijden, die online bekeken worden of ter plaatse op grote evenementen.

Deloitte ondervroeg afgelopen zomer 20.000 Europese consumenten over hoe vertrouwd ze zijn met het fenomeen e-sports. De conclusie voor België: ons land is een markt in ontwikkeling, en geen voortrekker in het Europese e-sportslandschap.

De cijfers op een rij:

  • 72 procent van de Belgen weet niet wat esports betekent, wat erop duidt dat het fenomeen bij ons minder bekend is dan in pakweg Zwitserland of de Scandinavische landen
  • Er is wel een kern van trouwe esportfans: 12 procent kijkt minstens een keer peer week naar e-sports.
  • De coronalockdowns hebben tot een forse instroom geleid: 57 procent van het huidige Belgische esportspubliek keek in 2020 of 2021 voor het eerst naar e-sports op platformen zoals Twitch of Proximus Pickx

Sjokz

“Hoewel de Belgische gamingmarkt – circa 1 op de 2 Belgen – bloeit, kent de Belgische e-sportsmarkt nog geen vergelijkbare internationale exposure”, concludeert Deloitte. Chinese toestanden, waar e-sports razend populair zijn, maken we nog niet mee.

Maar er is wel een en ander aan het bewegen. “Tijdens de pandemie vielen vele openbare vrijetijdsactiviteiten stil en bracht iedereen meer tijd thuis door. E-sports is echter een digitaal platform dat 24/7 beschikbaar is, waardoor meer mensen deze esportswereld zijn beginnen te ontdekken”, zegt Deloitte.

Met Eefje Depoorter – in de gamingwereld beter bekend als Sjokz – levert ons land een van de wereldwijd bekendste presentatoren van e-sportsevents. Ze is goed voor 767.000 volgers op Twitter. “Sjokz is veruit het bekendste “exportproduct” van ons land in esports.”

Club Brugge

Voetbalclubs als Club Brugge breiden hun esportsactiviteiten uit. Dat is geen toeval. De Europese vergelijking leert dat het Belgische esportspubliek een meer uitgesproken “sportprofiel” heeft: 70 procent identificeert zich als sportliefhebber.

“Het inkomstenpotentieel van e-sports is nu nog beperkt, maar alles wijst op een groeiend potentieel van de Belgische markt”, zegt de consultant nog.

“Vandaag heeft 19 procent van de Belgen van 16 tot 65 jaar al een e-sportsgerelateerde aankoop gedaan, zoals een toegangsticket voor een e-sportstoernooi of een abonnement om e-sports te streamen, en dat is meer dan de consumenten in Duitsland of Nederland.”

(lb)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…