België ramp op het gebied van verkeersveiligheid: we rijden gewoon graag te snel

België ramp op het gebied van verkeersveiligheid: we rijden gewoon graag te snel

België hinkt nog steeds hopeloos achterop op gebied van verkeersveiligheid in vergelijking met de rest van Europa. Nergens anders sterven meer inzittenden bij ongelukken waar slechts één wagen bij betrokken is. De Belgische bestuurders blijven ook halsstarrig hun gaspedaal te diep induwen en dronken achter het stuur kruipen.

Een rapport van het European Transport Safety Council (ETSC) maakt pijnlijk duidelijk hoe slecht het in ons land gesteld is met de veiligheid van automobilisten en hun passagiers. Maar liefst 60 procent van de omgekomen inzittenden was het slachtoffer van een ongeluk waarbij slechts één auto betrokken was. Dat is een record in Europa, waar het gemiddelde op 43 procent ligt.
ETSC

Er is vooruitgang, maar veel te weinig

Tussen 2001 en 2012 is de situatie op de Belgische wegen verbeterd, maar in vergelijking met de andere Europese landen is de vooruitgang in België eerder klein. Sinds 2001 is het aantal sterfgevallen bij de autogebruikers in ons land jaarlijks met iets meer dan 6 procent gedaald, minder dus dan het Europese gemiddelde van 7,4 procent. Vooral in Spanje en Letland is het aantal overleden autogebruikers tussen 2001 en 2012 sterk teruggedrongen.

ETSC

Alleen in Hongarije, Polen, Tsjechië en Litouwen vallen er meer doden per miljard gereden kilometers.

ETSC

Zware voet en rijden onder invloed

Het is niet ver zoeken naar een oorzaak voor de slechte resultaten in ons land. Uit het rapport blijkt dat de helft van de Belgen op landelijke wegen de snelheidslimiet aan zijn laars lapt. Alleen in Denemarken rijden er nog meer chauffeurs (60 procent) te hard in landelijke gebieden.

Daarnaast zijn we er nog steeds rotsvast van overtuigd dat het geen kwaad kan om dronken achter het stuur te kruipen. Het aantal doden dat aan dronkenschap te wijten is, is amper gedaald sinds 2001. Daarmee doen we het opnieuw minder goed dan het Europese gemiddelde.

ETSC

Gesponsorde artikelen