Belgische start-ups moeten meer kansen krijgen: Startup Manifesto positief onthaald bij minister De Croo

Het is momenteel te moeilijk een om succesvolle start-up in België op te richten. Dat vinden de initiatiefnemers van het Belgian Startup Manifesto. Ze trokken vanmiddag naar minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. “Drie jaar geleden gebeurde de digitale revolutie nog in de lucht, maar nu leeft het echt bij iedereen”, zegt een van de initiatiefnemers Xavier Damman.

“We hebben start-ups nodig om jonge mensen een toekomst te bieden”, zegt Damman. “Jongeren vinden moeilijk werk in bestaande bedrijven, maar we moeten hen er bewust van maken dat er ook nog andere opties zijn, zoals zelf iets opstarten.” Dat is niet makkelijk met de huidige regelgeving. Daarom het manifest met als doel 10.000 start-ups en 100.000 nieuwe jobs te creëren in vijf jaar tijd.

Enthousiast onthaald

“De reactie op het Belgian Startup Manifest is fenomenaal. Dat het publiek zo enthousiast zou reageren hadden we wel verwacht,” zegt Damman, “want het is niet zo moeilijk om die jonge creatievelingen mee te krijgen, maar ook minister De Croo is voor ons project te vinden. Het bestuur kan de digitale evolutie niet langer negeren, en beseft dat ook. Drie jaar geleden hing de digitale revolutie nog in de lucht, maar nu is ze echt overal op aarde. Een bedrijf als Uber bijvoorbeeld, dat gigantisch snel gegroeid is dankzij het internet, kan je niet langer negeren. Overheden moeten inzien dat start-ups de toekomst zijn en moeten ze dus ook zoveel mogelijk stimuleren”, besluit hij.

In het Startup Manifesto staan 5 concrete voorstellen:

1. Startup Inc.

We hebben een nieuwe structuur nodig die start-ups beter beschermt. Dat houdt onder andere in:

  • Snel oprichten, en ook weer afvoeren, van online-ondernemingen
  • Een tax-shelter die risiconemers aanmoedigt
  • Vlottere procedures om personeel aan te nemen en weer te ontslaan
  • Vereenvoudigde belastingsstructuren voor bepaalde bedrijven
  • Uitzonderingen op de wet en andere regelgevingen

2. Consumenten aanmoedigen

De consumenten zijn de beste investeerders voor een start-up. Ze zorgen ervoor dat je minder externe investeerders nodig hebt en zetten je product tegelijkertijd in de markt. In plaats van individuele bedrijven te subsidiëren zou er beter geïnvesteerd worden om een algemene ‘buy-from-startups’ mentaliteit aan te kweken.

3. Opleiding

Er zijn te weinig bekwame ontwerpers en ontwikkelaars die een online start-up op poten kunnen zetten. Laagdrempelige opleidingen in programmeren en andere digitale vaardigheden zullen tot meer jobs leiden. Waarom leren we studenten niet hoe ze eigen klanten kunnen vinden in plaats van ze te leren zoeken naar een job?

4. Pay it forward

Creëer een omgeving waarin start-ups ervaringen en expertise kunnen uitwisselen. Door ideeën over verschillende sectoren heen te delen kunnen start-ups een innovatief netwerk creëren.

5. BE proud

We moeten niet wachten tot buitenlandse ondernemers ons talent ontdekken en erin investeren, we moeten het gewoon zelf doen. The Belgian Startup Manifesto wil de Belgen stimuleren om trots te zijn op onze eigen ondernemingen.

Teken het Belgian Startup Manifesto hier.

Meer
Lees meer...