Beste vrienden van de vakbond, dit zijn 3 alternatieven voor een treinstaking

Er gaat binnenkort nog eens gestaakt worden bij het spoor. Een maatregel die altijd wat gevoelig ligt. Enerzijds moet je wel begrip opbrengen voor die sukkelaars die elke dag met de glimlach moeten uitleggen waarom er vertraging is, anderzijds is het balen voor de reizigers dat powernapping niet zo goed lukt van achter het stuur. Het enige voordeel aan een staking voor de reiziger is dat je 100% zekerheid hebt over je trein die dag. Daarom een aantal alternatieven voor onze vrienden van de vakbonden.

1. ‘Een rij gratis met de trein’-dag

“HAHAHA we controleren vandaag geen vervoersbewijzen.” Een uitspraak die ongetwijfeld een nooit geziene stormloop op stations zou veroorzaken. De conducteurs kunnen relaxen in eerste klasse, de reiziger spaart geld uit en de NMBS maakt massa’s kosten zonder inkomsten.

Iedereen tevreden, behalve de bazen van de NMBS en de mensen met een abonnement want die hadden toch al betaald en zitten plots op een overvolle trein …zoals wel vaker gebeurt als er plots beslist wordt 3 wagons te sturen in plaats van de gebruikelijke 8 of 9 op de lijn tussen Brussel en Gent die om 7u20 in Aalst passeert en die dan plots afgeschaft wordt omdat hij overbezet is …”F***ers!” En als iemand de conducteur komt vragen waarom de trein vertraging heeft: “Sorry, ik staak vandaag”.

2. Alternatieve besparingen voorstellen

In het overleg met de overheid en met de NMBS-top kunnen er andere besparingen worden voorgesteld. Zoals:

1. Geen dure reclamecampagnes meer voor de NMBS als werkgever.

“Zo had je een job bij de spoorwegen nog niet bekeken?” Euh, jawel net daarom dat ik iets anders doe. Vreemd ook om zoveel mogelijk mensen aan te werven net wanneer je wil besparen.

“Bouw mee aan de trein van morgen” … bij voorkeur een trein die op zichzelf rijdt en geen treinbegeleider nodig heeft zodat we die stakers niet meer nodig hebben.

Beloftes zoals een aantrekkelijk loon, doorgroeimogelijkheden, veel opleidingskansen en jobzekerheid verliezen hun geloofwaardigheid als je halve personeelsbestand meer staakt dan werkt. Een gelukkige werknemer staakt namelijk niet. Het gratis treinabonnement is de enige belofte die overeind blijft na zoveel antireclame.

2. Jo Cornu buiten gooien

Is ook al goed voor een ongeveer 200 000 euro en dat is alleen de anciënniteitsbonus. (Mogelijks gaat onze Jo zelf hier wel niet mee akkoord gaan.)

3. Geen lelijke rugzakken meer uitdelen aan het personeel. Er is toch niemand die deze echt wil gebruiken.

Er zijn zoveel dingen waarop kan bespaard worden. Zolang er maar niet bespaard wordt op het aantal wagons van de trein tussen Brussel en Gent die om 7u20 in Aalst stopt is het voor mij oké.

Eens een jaar niet staken zou ook al voor een paar miljoen aan besparingen zijn. Maar dit terzijde.

3. Extra inkomsten voorstellen in plaats van besparingen

1. Een partytrein die het hele land doorkruist.

Avondje stappen achter de rug? Wat dacht je van een afterparty op de trein naar huis? Een trein vol fuivende jongeren die 10 euro betalen voor een ticket. Bijna zo vol als de trein met 8 wagons die plots maar 3 wagons had (want zo vol wil niemand een trein). Een opportuniteit voor de NMBS om ook s’nachts geld binnen te halen. Er hoeft bovendien ook geen BOB aangeduid te worden want iedereen is met het openbaar vervoer gekomen en wordt netjes thuis afgezet door de trein.

2. NMBS-merchandising verkopen.

Zodra de NMBS hip is dankzij zijn partytreinen zullen koffiemokken en petjes als zoete broodjes verkopen. En iedere ouder wil die coole met reflectoren uitgeruste NMBS rugzak voor zoon of dochter kopen … Of wat dacht je van dit T-shirt met dank aan @StationchefBMO. Mogelijks ben ik te optimistisch maar ik zie potentieel.

4. Slimmer investeren

Voorzien in treinen waarop voldoende plaats is zodat iedereen comfortabel kan zitten en niet alleen de mensen uit eerste klasse. Ik ken genoeg mensen die de trein mijden net omdat er te weinig plaats is. De vraag is er maar het aanbod is niet aantrekkelijk genoeg. Marketing voor Dummies.

Meer bepaald de trein van 7u20 die vanuit Aalst naar Gent gaat zou gebaat zijn met een grotere capaciteit. Niet echt een alternatief op korte termijn maar wel een punt dat ik nog even wou maken.