Bliksem, technisch defect of menselijke fout: nog niet duidelijk wat oorzaak treinramp Hermalle-sous-Huy is

Bliksem, technisch defect of menselijke fout: nog niet duidelijk wat oorzaak treinramp Hermalle-sous-Huy is

3 doden en 9 zwaargewonden, dat is tot nu toe de balans na een zwaar treinongeval gisterenavond in het Waalse Hermalle-sous-Huy tussen een passagierstrein en een goederentrein. De grote vraag is wat de oorzaak is, gaat het om een technisch mankement of om een menselijke fout? Het onderzoek is vannacht direct begonnen en loopt nog steeds, meldt NMBS. Op dit moment klinken er enkele elementen die mogelijk een rol hebben gespeeld, maar geen van deze is bevestigd. 

Een zwaar treinongeval heeft gisterenavond plaatsgevonden in het Waalse Hermalle-sous-Huy. Met een “relatief hoge snelheid” is een passagierstrein met zo’n veertig passagiers ingereden op een goederentrein. Drie mensen zijn omgekomen en negen mensen zijn overgebracht naar het ziekenhuis onder wie sommigen in kritieke toestand.

Onderzoeken naar oorzaak lopen

De grote vraag is wat de oorzaak is. Vannacht zijn er direct verschillende onderzoeken gestart door het parket in samenwerking met NMBS en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, meldt de laatste. Maar het is nog niet duidelijk of het om een technisch mankement gaat of om een menselijke fout. “Het is nog te vroeg om een oorzaak aan te wijzen”, laat ook NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman weten aan VTM Nieuws. “De onderzoeken zijn nog in volle gang.”

Wat wel bekend is, is dat gisteren eerder op de avond een blikseminslag was op de technische installaties op de sporen. Met als gevolg dat er problemen waren ontstaan, had Infrabel-woordvoerder Frédéric Sacré toen laten weten. Infrabel zegt volgens VTM Nieuws dat er toen controleurs ter plaatse zijn geweest.

Ook NMBS had gisteravond getweet dat er op die lijn een seinstoring was, maar die was anderhalf uur later, rond 21.30 uur, weer hersteld. Of de blikseminslag iets te maken heeft met het ongeluk of niet, is nog niet bekend. Het gebeurt wel vaker dat de bliksem inslaat op de sporen en in principe zouden ze daar op voorzien moeten zijn, klinkt het bij Infrabel.

Stakingen

Een andere vraag is of de spoorstakingen van de afgelopen week er voor iets tussen zitten. Ook omdat sommige stakers spraken over het mogelijk saboteren van de sporen. Maar Infrabel reageert hier formeel over: “Er is geen enkele link met de staking. Veiligheid gaat boven alles, in elke situatie. Als een seinhuis niet of onvoldoende bemand is, rijdt er geen trein.”

Technische of menselijke fout?

Zou de trein een rood licht hebben genegeerd? Normaal gesproken zou dat niet meer mogelijk moeten zijn, aangezien sinds de treinramp in Buizingen – waarbij toen 19 doden vielen – alle Belgische treinen en sporen zijn voorzien van een veiligheidssysteem, de zogenaamde TBL1+, dat zorgt dat een trein automatisch stopt als het een rood sein negeert. “Het is vreemd dat de passagierstrein de goederentrein heeft ingehaald, want de seingeving moet dat juist verhinderen. We kunnen echter niet bevestigen dat er op dat vlak een probleem was”, zegt Sacré van Infrabel tegen de krant De Morgen.

Verder is bekend dat de passagierstrein met een hoge snelheid reed, maar hoe hard precies is ook nog niet geweten. “De maximumsnelheid daar is 120 kilometer per uur”, zegt Temmerman van NMBS.

Er zijn zwarte dozen in een trein die kunnen helpen bij het onderzoek, dat volgens journaliste Julie Colpaert van VTM Nieuws wel nog weken of maanden kan duren. “De onderzoeken zijn complex, omdat ze niet enkel over de infrastructuur gaan, maar ook over het materiaal van de trein”, verklaart Sacré.

Officieel is er nu ook een gerechtelijk onderzoek geopend voor “onvrijwillige slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, zonder de intentie tot doden”, zegt Nathalie Gobin, substituut van de procureur des Konings van Luik. De forensische experts en spoorwegpolitie zijn ter plaatse.

Gesponsorde artikelen