Blogger HelloFresh reageert toch: “Ik wil hen de kans geven hun praktijken te verbeteren”

Amper twee weken geleden haalde blogger Sidney Vollmer de media omdat een erg kritisch bericht op HelloFresh meer dan 330.000 keer keer bekeken was. Hij was woedend omdat het eten van slechte kwaliteit was – er zat zelfs schimmel op. En het bleek bijna onmogelijk om zich als abonnee uit te schrijven. Intussen heeft het bedrijf hem uitgenodigd voor een kopje koffie in Amsterdam, en hoewel hij eerst niet wou reageren, heeft hij op z’n blog nu toch een woordje uitleg gegeven.

Het was vreselijke reclame voor HelloFresh, het bericht van blogger Sidney Vollmer. HelloFresh is één van de populairste nieuwkomers op het net en ze hebben al 75.000 vaste klanten in de Benelux. Ze leveren gezond voedsel bij je thuis, in dozen aangepast aan de groenten van het moment. Je moet dan wel een abonnement nemen, zodat je bijvoorbeeld één keer per week een levering krijgt. Maar Vollmer had alleen maar klachten: het voedsel was van slechte kwaliteit, er zat schimmel op sommige groenten en systematisch werd het pakket gevuld met goedkope voorraden.

Toen hij zich wou uitschrijven werd het nog erger. Eerst bleek hij eindeloos veel stappen te moeten zetten, daarna bleven ze hem stalken om terug abonnee te worden. En toen ontplofte Vollmer, met erg schadelijke kritiek op de sociale media tot gevolg. Het bedrijf reageerde beleefd en bedankte hem voor het delen van zijn ervaring. Ze nodigden hem uit voor een gesprek bij een kop koffie in Amsterdam, omdat ze met zijn hulp de klantenervaring wilden verbeteren. Dat gesprek heeft intussen plaats gehad, waarop een journalist van hpdetijd.nl hem tevergeefs om een reactie vroeg.

Geen negatieve energie

Vollmer had op voorhand gezegd dat ze hem niet zouden kunnen overtuigen met een “PR fuckup”. “Maar als ze gratis voedselpakketten voor vluchtelingen uitdelen, de Nederlandse voedselbanken efficiënter krijgen, de hoeveelheid weggegooid eten weten terug te dringen en in steen zullen beitelen dat ze niet over de rug van consumenten winst zullen proberen te halen, dan wil ik ze best helpen.”

Maar hoe is dat gesprek dan verlopen? “Heb ik eigenlijk niet zo’n zin in. Negatieve energie. Wil me graag op iets anders richten :-)” Dat is het enige wat hij hierop te zeggen had. Op de vraag wat hij met negatieve energie bedoelt, heeft hij geen antwoord meer gepost. Volgens hpdetijd.nl kunnen ze hem ook telefonisch niet bereiken, maar Vollmer liet intussen weten dat ze hem nooit hebben gebeld. Ze schreven er toch een artikel over en daar heeft Vollmer nu op gereageerd met een nieuw stukje op z’n blog.

“Maartje en ik hebben koffie gedaan. De dag erna heeft ze me uitgebreid gemaild. Bij haar is het licht aangegaan. Ze gaan daar in ieder geval aan de slag met het uitschrijfproces, de user journey, en het wervingsproces”, schrijft hij. “Ik wil HelloFresh de kans geven hun praktijken te verbeteren. Zij verdienen mijns inziens op zijn minst drie maanden om te laten zien dat er van malafide, rust- en privacyschennende praktijken geen sprake meer zal zijn.” Nu vraagt hij om de nodige discretie, maar als er niets verandert, zal hij binnenkort weer in z’n pen kruipen.