De bom onder het vaccinatiesucces in de VS

Er wordt in de Verenigde Staten gevaccineerd aan een recordtempo. Alleen zaterdag al kregen 4 miljoen mensen er een spuitje. Maar het is niet al goud wat blinkt. Onder blanke evangelische Amerikanen is het verzet om zich te laten vaccineren alleen maar gegroeid. Alleen al de omvang van die gemeenschap vormt een groot probleem voor het vermogen van het land om te herstellen van een pandemie die heeft geleid tot de dood van een half miljoen Amerikanen.

Volgens gegevens van de Centers for Disease Control and Prevention hebben meer dan vier miljoen mensen in de Verenigde Staten zaterdag een coronavirusvaccin gekregen – het hoogste eendaagse totaal sinds de vaccinatie in december begon.

Maar er is een groeiend probleem: de ongeveer 41 miljoen volwassen white evangelicals in de Verenigde Staten. Ongeveer 45 procent van hen willen zich niet tegen Covid-19 laten inenten.

De diepgewortelde spirituele overtuigingen of contrafeitelijke argumenten kunnen variëren, maar dat verzet is geworteld in een mix van religieus geloof en een wantrouwen van de wetenschap. Het wordt verder gevoed door een breder cultureel wantrouwen jegens instellingen en de neiging tot online samenzweringstheorieën.

Naarmate er meer besmettelijke virusvarianten ontstaan, krijgt het probleem een ​​nieuwe urgentie. Aanzienlijke aantallen Amerikanen zijn over het algemeen tegen vaccinatie – ongeveer 20 procent – maar blanke evangelicals vormen een unieke uitdaging op dat vlak vanwege hun complexe web van morele, medische en politieke bezwaren. Die uitdaging wordt verder bemoeilijkt door het langdurige wantrouwen tussen evangelicals en de wetenschappelijke gemeenschap.

“Experimenteel biologisch middel”

Veel vooraanstaande conservatieve predikanten en politieke leiders hebben nochtans de Covid-vaccins onderschreven. Franklin Graham vertelde zijn 9,6 miljoen Facebook-volgers dat Jezus voor vaccinatie zou zijn. Pastor Robert Jeffress prees vaccineren zelfs vanuit een anti-abortusperspectief op Fox News. (‘We praten over het leven in de baarmoeder als een geschenk van God. Wel, leven buiten de baarmoeder is ook een geschenk van God.’)

Maar andere invloedrijke stemmen in de trans-confessionele beweging hebben vooral angst gezaaid. Gene Bailey, de profetische gastheer van een populaire talkshow op het Victory Channel, waarschuwde zijn publiek dat ‘de regering en globalistische entiteiten desnoods met gebruik van geweld en gevangenisstraffen zullen proberen een ​​naald in je arm te duwen’. Simone Gold, een prominente Covid-19-scepticus die aanwezig was bij de belegering van het Capitool van 6 januari, vertelde een evangelische gemeente in Florida dat ze het gevaar liepen ‘gedwongen te worden tot het nemen van een experimenteel biologisch middel’.

Religieuze tegenstanders van het Covid-vaccin manen mensen aan om te keren aan het vaccinacentrum in Dodger Stadium in Los Angeles. (Isopix)

Een wijdverbreide zorg onder evangelicals zijn de banden van de vaccins met abortus: sommige vaccins zijn ontwikkeld en getest met cellen die zijn afgeleid van het foetale weefsel van abortussen die decennia geleden plaatsvonden. Maar de vaccins bevatten geen foetaal weefsel en er zijn geen aanvullende abortussen nodig geweest om ze te vervaardigen. Toch circuleren onder white evangelicals online massaal valse geruchten over menselijke resten of foetaal DNA als ingrediënt in de vaccins.

De link met abortus

Sommige katholieke bisschoppen in de VS hebben ook hun bezorgdheid geuit over het verband met abortus. Maar het Vaticaan heeft geconcludeerd dat de vaccins ‘moreel aanvaardbaar’ zijn en heeft zich kordaat achter vaccinatie tegen Covid-19 geschaard. Slechts 22 procent van de katholieken in Amerika zegt dat ze het vaccin niet willen, en dat is minder dan de helft van het aantal blanke evangelicals dat dat zegt.

Een ander vaak voorkomend argument onder white evangelicals om zich niet te laten vaccineren is dat ze geloven dat ze geen gevaar lopen. Ze zien daarvoor bewijs in het feit dat de sterftecijfers van Covid-19 ongeveer twee keer zo hoog zijn voor zwarte, Spaanse en inheemse Amerikanen dan voor blanke Amerikanen.

Wantrouwen jegens wetenschappers is onderdeel geworden van de culturele identiteit

Dominees van blanke evangelische gemeenschappen blijven ook grotendeels stil. Dat komt gedeeltelijk omdat de behoedzaamheid onder blanke conservatieve christenen niet alleen van religieuze of medische aard is, maar ook politiek. Als blanke predikanten vaccinatie rechtstreeks aanmoedigen, komt dat voor veel van hun kerkgangers erop neer dat ze hun politieke partij voelen aangevallen, en misschien zelfs hun hele wereldbeeld.

Er is in de VS de afgelopen eeuw veel veranderd in de manier waarop evangelische christenen wetenschap zien, een verandering die grotendeels geworteld is in de debatten over evolutie. De religieuze gemeenschap heeft volgelingen niet aangemoedigd om een ​​loopbaan in de wetenschap na te streven. Wantrouwen jegens wetenschappers is onderdeel geworden van de culturele identiteit, van wat het betekent om blank en evangelisch te zijn in Amerika. (mah)

Meer
Lees meer...