Booking.com krijgt stevige tik: hotels mogen zélf goedkoper gaan op hun eigen site

Booking.com krijgt stevige tik: hotels mogen zélf goedkoper gaan op hun eigen site

Sites als Booking.com, expedia.com of priceline.com boomen. Zodanig zelfs dat de waakhond voor de concurrentie zich komt moeien: sites mogen niet langer hotels verplichten om bij hen de goedkoopste prijs aan te bieden. De Duitse mededingingsautoriteit fluit Booking.com terug.

Booking.com is een héle grote speler, die vanuit Amsterdam de online hotelmarkt mee domineert. Beschikbaar in 42 talen, met 840.000 hotels en 390.000 vakantiehuurwoningen in meer dan 200 landen. Er werken 10.000 mensen bij de mastodont, die eigendom is van Priceline, een andere site. Die kocht in 2005 de site voor een prikje (133 miljoen dollar), maar vandaag brengt de site meer dan 3,6 miljard op voor Priceline.

Alleen, de Europese concurrentiewaakhonden zijn al een tijdje wakker geworden. Want Booking.com wil absoluut dat bij hen de goedkoopste prijs wordt aangeboden. Daarvoor sluiten ze wurgcontracten met hotels: die mogen elders niet onder die prijs gaan, zeker niet op hun eigen site. Dat was niet naar de zin van die hotels: zo raak je helemaal in de greep van de site die de markt al langer domineert.

Uiteindelijk deed Booking.com een toegift deze zomer: hotels mochten voortaan goedkopere kamers aanbieden via andere online boekingssites, of via telefoon of e-mail. Alleen, via de eigen site mocht nog steeds niet.

De toezichthouders in de meeste Europese landen lieten het daarbij, die toegeving was genoeg. Maar de Duitsers liggen nu dwars. Heel die clausule van op de eigen site niet goedkoper mogen gaan is nietig, zeggen ze. Totaal misbruik van hun machtspositie, zo oordelen ze, en dus moet Booking.com die voorwaarden vanaf januari voor alle Duitse hotels schrappen. Anders wachten hen serieuze claims. En ook Expedia.com mag zich verwachten aan een soortgelijk verdict.

De beslissing van de Duitsers kan verstrekkende gevolgen hebben: meestal volgen soortgelijke organisaties in andere landen. Dat zou meteen het einde betekenen van de garantie “dat je op die sites de goedkoopste prijs krijgt”.

Gesponsorde artikelen