Boze klanten wijzen “ultieme oplossing” van Telenet duidelijk af

Boze klanten wijzen “ultieme oplossing” van Telenet duidelijk af

Wekenlang weigerde Telenet om overleg te plegen met de actiegroep die tienduizenden boze Telenet-klanten groepeert. Uiteindelijk reageerde Telenet toch na het versturen van enkele duizenden ingebrekestellingen en kwam het met een “ultiem voorstel”, dat echter fors door de leden van de actiegroep werd afgewezen.

Volgens de actiegroep werd er twee weken lang intensief overleg gepleegd met de Telenet-directie over eventuele oplossingen. De “ultieme oplossing” waartoe Telenet bereid was, werd gisteren echter duidelijk afgewezen door de leden. Telenet wou pro-actief te werk gaan, en stelselmatig alle klanten contacteren om het tarief en de gebruikte hardware na te kijken. Indien de klanten op een oud of te duur abonnement voor hun gebruik zouden zitten, dan zou Telenet zelf een goedkoper pakket voorstellen.

De ontevreden klanten blijven echter ontevreden, omdat het toch voornamelijk de recente prijsverhoging – voor de tweede keer in een jaar tijd – is die kwaad bloed heeft gezet. Driekwart van de respondenten vindt het voorstel dan ook helemaal geen oplossing. Dat bleek ook al vorige week toen de actiegroep op hun eigen Facebookpagina de leden informeerde over de lopende gesprekken. “Deze pagina lijkt plots wel een reclamekanaal”, luidde het toen veelvuldig. De initiatiefnemers hadden het al snel door, en besloten door te gaan met hun acties.

Aanbiedingen van concurrentie

Begin deze maand werden de speciale pakketten van de concurrenten al voorgesteld, die enkel via de groepsaankoop van initiatiefnemer Kurt Buysse kunnen worden besteld. Die zijn niet zo heel veel goedkoper dan wat er op de markt is, maar alle beetjes helpen. “De telecommarkt is niet concurrentieel genoeg in België”, zo zei Buysse eerder aan onze redactie. “De aanbiedingen voor mobiele telefonie, die volgende maand gepresenteerd worden, zullen veel interessanter zijn.” Maar Buysse en co zeggen ook hun leden via alle mogelijke kanalen te blijven informeren over gunstigere alternatieven.

Tot slot maken de initiatiefnemers uit de vandaag vrijgegeven bedrijfsresultaten van Telenet op dat “de klantenuittocht al begonnen is”. Dat concluderen ze uit het totaal aantal klantenrelaties van het Mechelse bedrijf. Dat aantal is op jaarbasis met 28.500 klanten gedaald tot 2.066.700. Die terugloop is echter vooral te wijten aan het vertrek van klanten die een goedkope analoge tv-verbinding hadden. Het aantal klanten voor mobiele telefonie, digitale tv en breedbandinternet is alleen maar toegenomen. De bedrijfsopbrengsten zijn dan ook omhoog gegaan, al komt de nettowinst met 109 miljoen euro zo’n 6 procent lager uit dan vorig jaar.

Gesponsorde artikelen