Left Right
scrollTop top

Bpost waarschuwt voor phishing-sms’en: “Wees voorzichtig”


© (Frederic Sierakowski / Isopix)

Veel mensen hebben de afgelopen dagen frauduleuze sms’en ontvangen in de naam van bpost met informatie over hun pakket. Het postbedrijf waarschuwt voor een nieuwe golf van phishing

“Valse sms’en circuleren uit naam van bpost. Wees vooral voorzichtig waarop je klikt”, waarschuwt bpost via Twitter. Het gaat om sms’en die zowel in het Frans als in het Nederlands opgesteld zijn en waarin staat dat uw pakket onderweg is. Via een link zou u de zending zogezegd kunnen volgen. 

“Ik heb er zelf ook een ontvangen”, zegt Veerle van Mierlo, woordvoerster van bpost, aan RTL. “We zijn een onderzoek gestart en roepen de mensen op voorzichtig te zijn. Als je effectief iets besteld hebt, kan je de zending via onze app volgen of via Track & Trace.”

Hoe kan u fraude herkennen? 

Wie een verdachte mail of sms ontvangt van bpost over een pakje of een betaling, kan best even nakijken of het bericht ook terug te vinden is in de My bpost app. Op die manier kan u zeker zijn dat bpost de afzender is. 

Een tweede optie is om de barcode en uw postcode in te geven via de app of de Track & Trace-pagina van bpost. “Je ziet meteen of er een pakje van bpost naar jou onderweg is en waar het precies ligt. Zo weet je zeker dat je geen vals bericht kreeg”, aldus het postbedrijf.

Voorbeelden van phishing. Foto: Bpost

Bpost geeft via zijn website nog vier tips mee om phishing zelf makkelijk te herkennen: 

  1. “Stel je de vraag of je wel een pakje van bpost verwacht. We vragen je nooit persoonlijke info via mail of sms. En dreigen nooit met een deurwaarder als je niet betaalt voor je pakje. Voor sms-notificatie gekozen? bpost stuurt alleen sms’en van 8152 (nooit van een gsm-nummer).”
  2. “Onze e-mails herken je aan de afzender die bijna altijd eindigt op bpost.be. Bijvoorbeeld: noreply@notify.mailbpost.be, mail@ops.mailbpost.be, parcellocker@bpost.be, noreply@bpost.be, selectpost@news.mailbpost.be”
  3. “Phishers zijn niet altijd de beste spellers. Let dus op taalfouten en foute namen. Omdat de berichten meestal naar veel mensen tegelijk gaan, is de aanspreking zelden persoonlijk.”
  4. “Een frauduleuze mail of sms bevat vaak een link of knop die naar een valse website leidt. Controleer het webadres door met je muis over de link te zweven (zeker niet klikken). Het adres verschijnt linksonder in je browser. Herken je het niet meteen, klik dan niet.”

Toch op verdachte link geklikt?

Wie toch op een verdachte link heeft geklikt en het slachtoffer geworden is van phishing, doet best aangifte bij de politie. Contacteer ook uw bank en raadpleeg het Meldpunt. Bpost raadt aan om meteen uw geheime code en wachtwoord te veranderen. 

Verder kan u phishing helpen voorkomen door verdachte berichten door te sturen naar verdacht@safeonweb.be. 

(mah)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…