Britse marktregulator dwingt Facebook tot verkoop van Giphy

De Britse marktregulator heeft Facebook-eigenaar Meta ertoe verplicht het gif-platform Giphy te verkopen. Volgens de mededingingsautoriteit schaadt Meta’s overname van Giphy de concurrentie en gebruikers van sociale media.

Schaars aanbod voor gifs

In mei 2020 kocht Facebook (tegenwoordig onder de noemer Meta) het gif-platform Giphy voor 400 miljoen dollar. Daarmee was Facebook een van de grootste gif-bibliotheken rijker. Voor wie nog niet bekend is met gifs, het zijn bewegende afbeeldingen die je op sociale media kan uploaden of verzenden naar vrienden via chatberichten.

De Britse Competition and Markets Authority (CMA) verplicht Meta nu om Giphy terug van de hand te doen. De overname wekt bij de CMA zorgen op over een eerlijke concurrentie op de advertentiemarkt en sociale media wereldwijd. De CMA concludeerde namelijk dat er bitter weinig alternatieven beschikbaar zijn voor Giphy, met Tenor van Google als enige alternatief voor gebruikers.

Problematische dominantie

In combinatie met Meta’s enorme dominantie op de sociale mediamarkt kan dat de deuren openzetten voor problematische praktijken. Zo kan Meta bijvoorbeeld beslissen om Giphy’s bibliotheek niet meer open te stellen voor concurrerende sociale media zoals Snapchat of Twitter. Of specifieke randvoorwaarden aan concurrenten opleggen, waardoor Meta meer gebruikersinfo kan krijgen in ruil voor de diensten van Giphy.

De overname beknot volgens de CMA ook innovaties op de advertentiemarkt. Het advertentiemodel van Giphy was namelijk een concurrerende kracht voor Meta. Bedrijven konden zelfgemaakte content aan gebruikers aanbieden via de uitgebreide bibliotheek van het gif-platform. Door de overname valt een rechtstreekse concurrent van Meta op de advertentiemarkt weg. Volgens de CMA heeft Meta nu zowat de helft van de display-advertentiemarkt in handen. Dit belemmert mogelijke innovaties, aldus de CMA.

Het onderzoek van de Britse concurrentiewaakhond loopt al langer. In augustus maakt de CMA al duidelijk dat het de mogelijkheid van een verplichte verkoop overwoog. Meta reageerde toen dat de maatregelen disproportioneel zijn, maar de CMA houdt nu voet bij stuk en dwingt het bedrijf toch tot de verkoop.

(mah)

Meer
Lees meer...