Brussels Airlines: duizend jobs bedreigd, 10 vliegtuigen minder en 24 bestemmingen minder

De luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines gaat zijn aanbod fel beperken naar aanleiding van de coronacrisis. Ongeveer een kwart van de banen, 1.000 in totaal, zullen er geschrapt worden. Verder verdwijnen 10 vliegtuigen en zullen er 24 bestemmingen minder bediend worden.

EPA

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines haalt 24 bestemmingen uit haar aanbod en heeft de intentie om 1.000 werknemers te ontslaan. Het gaat in totaal om 800 voltijdse betrekkingen. Het nieuws werd bekend gemaakt door onder meer de VRT en de Mediahuis-kranten. De langeafstandsvloot zal ook van 10 naar 8 vliegtuigen verslanken en op het Europese netwerk verdwijnen 8 van de 38 toestellen. Van de langeafstands­bestemmingen worden er 2 van de 20 geschrapt en het netwerk binnen Europa krimpt van 78 naar 56 bestemmingen.

Er vond vandaag een bijzondere ondernemingsraad plaats tussen de directie en sociale partners. De vakbonden hopen op zo veel mogelijk zogenaamde ‘zachte’ afvloeiingen. Ze denken onder andere aan het schrappen van tijdelijke contracten, het stimuleren van vrijwillig vertrek en het invoeren van vervroegde pensioenen.

(Zo wil Ryanair vanaf 1 juli opnieuw vluchten organiseren.)

Anciënniteit niet de belangrijkste parameter

Toch lijken gedwongen ontslagen onvermijdelijk. Dat dreigt voor erg moeilijke situaties te zorgen. Zo dragen piloten anciënniteit hoog in het vaandel als parameter. Wie langer vliegt, werd in het verleden beter beschermd.

Brussels Airlines wil nu afstappen van die logica. Zo zouden personeelsleden met een gezin meer gespaard worden dan alleenstaanden.

Nieuwe regelingen

EPA

Naast de ontslagen zou er ook gesleuteld worden aan de werkschema’s. Zowel aan de piloten als aan het cabinepersoneel wordt extra flexibiliteit gevraagd. Ze zullen gedwongen worden om bijvoorbeeld full time te vliegen in drukke zomermaanden en deeltijds in de kalmere perioden.

Ook wordt er gedacht om de zogenaamde nachtstops te schrappen, waarbij cabinepersoneel en piloten op een buitenlandse bestemming moeten overnachten. Die kosten Brussels Airlines veel geld, maar voor het personeel zijn de premies die eraan zijn verbonden belangrijk.

De luchtvaartmaatschappij begon vorig jaar al aan een herstructurering om de winstmarge tegen 2022 op te krikken. Er was toen al een akkoord gesloten over afvloeiingen bij het grondpersoneel. Door de zware impact van de coronacrisis is het akkoord echter verworpen.

Staatssteun?

EPA

Daarnaast onderhandelt Brussels Airlines al enkele weken met de federale overheid over een pakket aan steunmaatregelen, goed voor 290 miljoen euro. De onderhandelingen begonnen moeizaam, maar verlopen sinds vorige week steeds vlotter.

Op Belgisch niveau leek een akkoord dichtbij maar op de gesprekken tussen de regering in het Duitse Lufthansa, het moederbedrijf van Brussels Airlines, zouden moeilijk blijven verlopen. De regering staat ook in contact met de Duitse overheid. Lufthansa vraagt namelijk 9 miljard euro financiële steun aan de Duitse regering. De Duitsers lieten eerder al weten geen inmenging van de Belgische politiek te willen.

Meer
Lees meer...