Chatten met een bedrijf? Facebook Messenger krijgt er ‘chat bots’ bij die dat mogelijk gaan maken

Chatten met een bedrijf? Facebook Messenger krijgt er ‘chat bots’ bij die dat mogelijk gaan maken

Op de F8-conferentie heeft Facebookoprichter Mark Zuckerberg bekend gemaakt dat Facebook Messenger er ‘chat bots’ bij krijgt. Daarmee kun je als klant rechtstreeks chatten met bedrijven, en omgekeerd natuurlijk. Zo kan het bedrijf je updates sturen en kan jij – onder andere – bestellingen plaatsen. Het gaat met andere woorden om een ‘next level’ klantenservice.

“Wij denken dat je op dezelfde manier een bericht zou moeten kunnen sturen naar een bedrijf als naar een vriend”, heeft Mark Zuckerberg gezegd op de F8-conferentie bij de aankondiging van de ‘chat bots’ die een onderdeel worden van Facebook Messenger. Via die ‘chat bots’ kunnen bedrijven waar je klant van bent je updates sturen, maar jij kan hen ook dingen vragen of een bestelling plaatsen.

“Niemand wil een aparte app installeren voor elk bedrijf of dienst waar je contact mee wil”, legde Zuckerberg uit. “Het idee is dus dat je eender welk bedrijf kan contacteren via Messenger. Daarmee gaat Facebook de concurrentie aan met Whatsapp, dat nu al door veel klantenserives gebruikt wordt.”

Hoe dat systeem in zijn werk gaat?

Op websites zullen er Live Chat-knoppen verschijnen, waardoor Messenger opent als je erop klikt. Een ‘chat bot’ zal je helpen met je bestelling of je vraag. Door de ‘chat bots’ wordt het bijvoorbeeld mogelijk om bij een (in dit geval Amerikaanse) bloemenwinkel online bloemen te bestellen. Daarbij krijg je meteen de vraag wie de ontvanger is. “Je hoeft hen dus niet meer te bellen”, lacht Zuckerberg.

Opvallend is dat je alleen alleen maar de naam van een ontvanger moet geven als je iets wil laten bezorgen. Wil je iets over jezelf of een bestelling vragen, dan volstaat het om rechtstreeks een bericht te sturen naar het bedrijf in kwestie. Dit zet eigenlijk nog maar eens in de verf hoeveel informatie Facebook eigenlijk over ons heeft

Chat bots zijn een soort van robots

In feite zijn die ‘chat bots’ een soort van chat robots want het gaat om interactieve software die werkt door middel van artificiële intelligentie. Voorlopig worden zo’n chat robots nog vaak bijgestaan door mensen. Hun bestaansreden is simpel: menselijke conversaties simuleren. En dat is exact wat ze nu via Facebook Messenger gaan doen. De robots kunnen op dit moment enkel eenvoudige taken uitvoeren, dus voor meer ingewikkelde vragen of bestellingen worden ze nog bijgestaan door menselijke servicemedewerkers.

Het uiteindelijke doel is dat “mensen met allerlei verschillende soorten services en merken kunnen communiceren”, heeft Messenger-baas David Marcus over de ‘chat bots’ verteld aan de Amerikaanse krant USA Today.

Screenshot Facebook Newsroom

Een nieuw tijdperk breekt aan

De nieuwe service zou morgen van start gaan. Gebruikers van de app kunnen dan een heel aantal chat bots uitproberen. We zouden ons bijvoorbeeld mogen verwachten aan weerberichten van een geanimeerde kat in een gele regenjas via een ‘chat bot’.

Andere voorbeelden van ‘chat bots’ die je zullen helpen communiceren met online diensten zijn: berichten sturen naar het bedrijf dat je boodschappen thuis bezorgt of je was voor jou gaat afhalen bij de droogkuis. Je kan er trouwens ook de status van verzonden pakketten mee controleren.

Eén van de eerste grote klanten die mee in het experment is gestapt is de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM. Binnenkort zullen passagiers via Facebook Messenger kunnen inchecken, updates over hun vlucht ontvangen, hun boeking aanpassen en een beroep op de klantendienst doen.

Het is nog even afwachten tot wij de ‘chat bots’ zelf kunnen uittesten, maar één ding lijkt in elk geval zeker: met de ‘chat bots’ lijkt een nieuw tijdperk aangebroken.

Bron: iCulture, USA Today, Facebook Newsroom

Gesponsorde artikelen