Choquerende onthulling: piloot Germanwings-rampvlucht was buitengesloten uit cockpit

Choquerende onthulling: piloot Germanwings-rampvlucht was buitengesloten uit cockpit

Uit de analyse van de voice recorder van rampvlucht 4U9525 blijkt dat één van de piloten niet aanwezig was in de cockpit, en dat hij wel probeerde weer binnen te geraken, maar dat dat niet lukte. 

Dat is door één van de Amerikaanse militairen die bij het onderzoek betrokken zijn gelekt aan The New York Times. Hij vertelt hoe uit de voice recorder blijkt dat aan het begin van de vlucht de communicatie tussen beide piloten van het toestel nog goed en kalm verloopt. Na een korte tijd verlaat één van de piloten de cockpit. Wanneer hij weer terugkeert wordt er niet open gedaan.

“De piloot klopt eerst rustig tegen de deur, waarbij niet wordt gereageerd. Daarna hoor je de piloot steeds harder kloppen tegen de deur, maar er komt nooit een antwoord. Je kan horen dat hij de deur probeert in te beuken.”

Volgens de onderzoeker is uit de data niet direct op te maken waarom één van de piloten de cockpit verlaat. Maar het is wel duidelijk dat tijdens de crash deze piloot niet aanwezig was in de cockpit. Een cockpit in een vliegtuig kan alleen vanuit de binnenkant worden opengemaakt.

Het was al een mysterie

Daarmee is het mysterie van de rampvlucht nog wat groter geworden. Hoewel er gisteren al gespeculeerd werd over mogelijke technische problemen, verklaarden die volgens piloten en insiders nog altijd niet waarom 4U9525 snel maar toch gradueel daalde in tien minuten vanop 38.000 voet. Dat kon alleen als er geen schade aan de motoren was, en geen echte schade aan het toestel zeggen ze. Bovendien was er geen noodsignaal, terwijl er meer dan tijd genoeg was om er eentje uit te zenden.

Ook een beetje vreemd is dat de tweede zwarte doos ondertussen is gevonden, maar, alleen de doos: er zat niks in.

“Rare dingen”

Verschillende experts hebben al laten blijken dat er iets niet klopt. Eén van de Franse onderzoekers, die absoluut anoniem wou blijven, had het over “heel rare dingen, erg onrustwekkend. Het klopt langs geen kanten.” Hij wou niet in detail treden, maar liet wel verstaan dat “er tot nu helemaal geen aanwijzing is dat er technisch iets mis was, en we mogen dus de mogelijkheid van menselijk opzet niet uitsluiten”.

Luchtvaartmaatschappij Lufthansa, de moedermaatschappij van Germanwings, liet weten het bericht niet te kunnen bevestigen. “We hebben op dit moment geen informatie die het verhaal in The New York Times bevestigt”, aldus een woordvoerder, die benadrukte niet te willen speculeren over de oorzaak van de crash.

Gesponsorde artikelen