Colruyt introduceert sterke variant op Cara Pils: blond en rood zwaar bier

Groot nieuws uit bierland: Colruyt breidt deze week zijn bieraanbod uit met het zware bier Majeur, een nieuw huismerk. Na Cara Pils op de pilsmarkt, hoopt Colruyt met Majeur een marktaandeel in de sector van de sterke bieren te strikken.

Colruyt

Er zullen twee varianten op het Majeurbier uitkomen: één blond zwaar bier van 8,5 procent en één zoeter, rood bier van 7,5 procent. Dat melden de Mediahuis-kranten. Anders dan bij Cara Pils zal Majeur niet in flesjes beschikbaar zijn, enkel in blik. Majeur zal niet door Colruyt gebrouwen worden. Wel weten we zeker dat het sterk bier in België geproduceerd zal worden. De brouwerij achter het nieuwe bier blijft geheim, net zoals bij Cara Pils wordt het uitbesteed aan een brouwer.

(Cara Pils wordt in Costa Rica als kwaliteitsbier verkocht: dubbel zo duur als bij ons.)

Lastige tijden voor Colruyt

Colruyt

Dat Colruyt de kaart van de vernieuwing trekt, is niet helemaal toevallig. De jongste maanden kwamen minder klanten boodschappen doen in de Colruyt-supermarkten. Dat meldde de krant De Tijd enkele dagen geleden. Voor het eerst in jaren heeft Colruyt een marktaandeel verloren. De oorzaak is de coronacrisis. Tijdens de lockdown bezochten de Belgen vooral filialen van Delhaize en Carrefour. Die winkels werden drukker bezocht, omdat mensen in de buurt moesten winkelen. Colruyt zet relatief weinig in op buurtwinkels. Zo zijn de zusterwinkels OKay en Spar goed voor slechts een relatief klein deel van de omzet van de Colruyt-groep.

(Coronastudie: meerderheid Belgen wil mondmasker verplichten in supermarkt.)

Buurtwinkels

Ook de opkomst van buurtwinkels en e-commerce werkt Colruyt tegen. Zulke buurtwinkels zijn trouwens al jaren aan een opmars bezig. Die liggen op plaatsen waar veel mensen wonen en in steden. Je kan er vaak ook terecht op zon- en feestdagen. Al voor de coronacrisis verloren de grote hypermarkten van Carrefour terrein aan terrein door de opkomst van de buurtwinkels.

Colruyt speelt op deze tegenslagen ook in door nieuwe afhaalpunten van de websupermarkt Collect&Go te openen en door met thuisleveringen te experimenteren. Bovendien bouwt Colruyt ook een nieuw magazijn voor Collect&Go.

(België blijft toeristen aantrekken ondanks slechte coronacijfers van afgelopen maanden.)

Meer
Lees meer...