Cookies accepteren? Binnenkort moet het niet meer en dat gaat bedrijven veel geld kosten

Cookies accepteren? Binnenkort moet het niet meer en dat gaat bedrijven veel geld kosten

Een website waar je niet vaak komt? Dan is je smartphone al vaak half bedekt met de cookie-instellingen. Niet akkoord, dan kan je waarschijnlijk niet verder. Binnenkort zijn die berichten geschiedenis: het mag niet meer. Maar dat wil ook zeggen dat bedrijven de inkomsten die ze uit jouw data halen, serieus zien dalen.

Heb je het recht om cookies niet te accepteren en toch verder te surfen? Europa vindt van wel en een nieuw privacywetsvoorstel van de Europese Commissie moet er voor zorgen dat dat kan. Uiteraard is dat in theorie nu ook wel zo, maar het moet in praktijk ook te doen zijn. Weg dus met cookieverklaringen.

Wat zijn cookies?

Maar wat wil dat zeggen? Cookies zijn stukjes software die jij in jouw computer hebt zitten. Met die cookies kunnen bedrijven bijvoorbeeld kijken wat je eerder op de website bekeken hebt. Da’s handig voor marketing, maar ook voor jou. Je kan er bijvoorbeeld ook je paswoorden en gebruikersnaam mee opslaan, zodat je ze niet steeds opnieuw moet ingeven.

Voor websites die gratis toegankelijk zijn, maar met ads werken, zijn cookies een belangrijke meerwaarde. Die extra gegevens die ze bijhouden, zorgen namelijk voor ‘waardevolle gebruikers’, en dus niet gewoon een cijfer. Een bepaald aantal bezoekers kan klanten namelijk overtuigen om op jouw website te publiceren, maar als je weet dat tachtig procent van je bezoekers bijvoorbeeld vrouwen tussen de vijfentwintig en vijfendertig zijn, kan je voor die ads misschien meer geld vragen. Je bewijst er namelijk mee welke doelgroep je bereikt.

Gevolgen?

Volgens sommige onderzoeken zou de cookiewall afbreken kunnen leiden tot dertig procent minder inkomsten. Voor bepaalde bedrijven is zo’n daling catastrofaal. Nu al proberen veel nieuwswebsites je te overtuigen om je adblocker uit te zetten, maar als ook dat niet meer mag, lopen mediabedrijven veel inkomsten mis.

Toch moet het niet zo’n vaart lopen: op websites waar je moet inloggen bijvoorbeeld, zijn cookies ook handig. Wie sowieso geen adblocker gebruikt, heeft misschien zelfs liever dat de advertenties die erdoor komen, tenminste op maat gemaakt zijn. En toch, we hebben een donkerbruin vermoeden dat, als de wetgeving erdoor komt, de admarkt sterk gaat veranderen.

Gesponsorde artikelen