Crowdfunding en tolheffing van 2 euro moeten Ringland mogelijk maken

Crowdfunding en tolheffing van 2 euro moeten Ringland mogelijk maken

Ringland, het project dat een dak op de Antwerpse ring wil leggen, zal 5,6 miljard euro kosten. En daar zijn de onderhoudskosten voor de komende 30 jaar al bij inbegrepen. Dat hebben de initiatiefnemers gisteren in de Roma bekendgemaakt. Ze weten ook al hoe ze het willen financieren: eerst deels met crowdfunding, vervolgens met een tol van 2 euro om de stad binnen te rijden.

Afgelopen weekend raakten de onderzoeksresultaten van de Ringland-gevolgen al bekend: een gigantische verbetering van de luchtkwaliteit in de regio en een pak minder file dankzij de scheiding van lokaal en doorgaand verkeer. Maar nog niet bekend: de kostprijs. Volgens velen was zo’n prestigeproject namelijk onbetaalbaar, maar daar hebben ze bij Ringland een oplossing voor uitgedokterd.

Het volledige financiële model werd berekend door Idea Consult uit Brussel. Volgens het consultancybureau bedragen de bouwkosten bijna 3,2 miljard euro, ongeveer de prijs van het klassieke Oosterweeltracé (3,4 miljard), en de onderhoudskosten voor de komende dertig jaar zouden ook nog eens bijna 2,5 miljard euro bedragen. In totaal dus zo’n 5,6 miljard euro, niet mis.

Tolheffing

Maar volgens Ringland zullen er in diezelfde periode van dertig jaar ook een pak inkomsten zijn. Althans als de stadstol die de initiatiefnemers vragen er komt. Als je met een personenwagen tijdens de werkuren de stadsregio wil binnen- of doorrijden zou dat 2 euro kosten, voor lichte vrachtwagens 4 euro en zware vrachtwagens 10 euro. Buiten de werkuren en tijdens het weekend zou je niet moeten betalen. Dat is volgens de organisatie vergelijkbaar met steden als Stockholm en Londen.

Die tol zou zo’n 90 procent van het project moeten kunnen financieren. Maar het dak op de ring zou ook een pak extra ruimte aan de stad schenken, wat dan weer deels voor vastgoedprojecten gebruikt kan worden. Op zo’n 15 jaar tijd zouden er 16.000 woningen kunnen bijkomen, naast nog eens honderdduizenden vierkante meter vloeroppervlakte voor kantoren en kmo’s. En dan nog zou driekwart van de ruimte open blijven voor groen.

Ringland
Ringland

Crowdfunding

Dat zijn echter allemaal euro’s die pas binnenkomen nadat het project klaar is, maar daar kan je de bouwkosten dus niet mee betalen. En dus denken ze bij Ringland zelf aan crowdfunding. De burgers kunnen aandelen kopen in het project, en vervolgens krijgen ze jaarlijks een rendement uitbetaald, wat dan weer door die tolheffing uitbetaald zal kunnen worden. “En zo zullen de deelnemers er niet alleen financieel wel bij varen, maar ook de kwaliteit van hun buurt zal verbeteren.”

Althans, de luchtkwaliteit voor het grootste deel van de omwonenden zal verbeteren, want er zijn ook vijf plaatsen waar de luchtkwaliteit volgens de studie van het VITO ondraagbaar zal worden. Simpelweg een dak op de ring leggen, doet de uitstoot van al die wagens niet magisch verdwijnen. Het dak duwt die wolken van fijn stof gewoon richting de vijf tunnelmonden: aan de Kennedytunnel, de Craeybeckxtunnel, de Jan De Vostunnel, op de E313 en aan de Luchtbal. En dus zouden er filterinstallaties moeten aangekocht worden, en die kosten komen volgens het VITO neer op 1 euro per auto die door de tunnel rijdt.

Ringland stelt alle studies beschikbaar voor de Vlaamse regering, en op 2 juli gaan ze zelf de plannen toelichten in het Vlaams Parlement. De Vlaamse regering zelf staat niet afkerig ten opzichte van het project, maar wil daarnaast ook het Oosterweeltracé bouwen, zodat het een én…én-project wordt en het verkeersdossier in Antwerpen niet opnieuw stil komt te liggen. Oppositiepartijen als Groen willen dan weer liever dat enkel Ringland gerealiseerd wordt, en vragen een opschorting van de Oosterweelplannen.

Ringland

Gesponsorde artikelen