Left Right
scrollTop top

Hoe de cryptowereld op een religie lijkt en daarom alleen maar zal groeien


© Aanbidders van Satoshi Nakamoto, de oprichter van Bitcoin, bij zijn standbeeld in Budapest Hongarije (AP Photo/Bela Szandelszky)

Martin Lindstrom, vooraanstaand marketinggoeroe adviseert bedrijven om hun merken op te bouwen zoals een religie, bestaande uit een een 7-tal kenmerken, die eeuwige loyauteit van je klanten moet opleveren. De cryptowereld moet je dit al lang niet meer uitleggen. De wereld van Bitcoins en Ethereums voldoet aan alle criteria en dit is dan ook één van de hoofredenen waarom dit fenomeen niet snel zal verdwijnen. 

De kerk en het Christendom bestaan nu al meer dan 2000 jaar. Terwijl wij in het Westen gedeeltelijk onze band met deze godsdienst hebben verloren, zijn religies springlevend, nu nog in 2021. De christelijke leer claimt 2.2 miljard volgers en de Islam, die nog sneller groeit, mag rekenen op 1.6 miljard discipelen. Als je daar nog het Hindoeïsme aan toevoegt heb je al snel 60% van de wereldbevolking bij elkaar, met voorsprong de drie grootste gemeenschappen in de wereld.

We kunnen dan ook heel wat leren van de kracht van religie. Martin Lindstrom, een Deense marketeer, gespecialiseerd in neuromarketing, maakt in zijn boek ‘Buyology’ een opvallende vergelijking. Topmerken als Apple kijken volgens hem sterk op een godsdienst. 

Steve Jobs was hen voor 

In een fMRI-studie, waarin het brein werd gescand met een MRI-scanner, in samenwerking met het marktonderzoeksbureau MindSign Neuromarketing uit San Diego, kwam Lindstrom tot de conclusie dat de brainscans erop wezen dat Apple ‘devotees’ dezelfde religieuze ervaring hadden als een gelovige. Het deel in het brein dat reageert als je liefde krijgt van je medemens, reageerde in die studie op dezelfde wijze als wanneer dat brein een Iphone detecteerde.

Deze kenmerken geven aan hoe krachtig een merk kan zijn als het zulke sterke emoties kan oproepen. Opvallend is dat deze eigenschappen perfect toepasbaar zijn op de cryptowereld. Wat aangeeft dat dit een fenomeen is dat de tand des tijds zal doorstaan.

Isopix

Een duidelijke visie

De eerste aanhangers van het cryptodom wisten, zoals de eerste apostelen ten tijde van Jezus, zeer goed waarvoor dit nieuwe financiële universum zou staan. Sinds de crash van 2008, waar het bestaande financiële systeem op zijn grondvesten daverde, wensen zij een nieuw Utopia te bouwen dat onafhankelijk is van de bestaande financiële machten zoals centrale banken en giganten zoals Visa en Mastercard. Dankzij de ‘blockchain’ technologie kan die droom alvast waargemaakt worden.

Een grote groep volgers

Het is duidelijk dat de liefde voor crypto onvoorwaardelijk is. Iedereen die de waarde van deze revolutie durft in vraag stellen, wordt hierop aangesproken. Zoals islamieten en christenen veeleer geloven in hun religie op basis van morele en emotionele gronden – waar absoluut niets mis mee is, laat dat duidelijk zijn -, geldt dit ook voor de meeste ‘crypto-believers’. Geloof staat centraler dan een dialectische ratio.  

Er bestaat zelfs een subgroep die ‘maximalisten ‘worden genoemd in de cryptogemeenschap. Zij gaan ervan uit dat munten zoals de euro en dollar finaal zullen vervangen worden door cryptomunten.

Een mysterie 

Zoals God ooit is verschenen aan Jezus, zijn zoon, doen er de wildste verhalen de ronde over de peetvader van Bitcoin, die de bal aan het rollen bracht. Satoshi Nakamoto is de mythische figuur die de computercode schreef die ervoor zorgt dat op een zeer systematische maar trage wijze maximaal 21 miljoen Bitcoins kunnen worden gedolven. Niemand weet of het een man is, een vrouw of een genootschap. Wat zeker is dat er geen artikel over crypto verschijnt waarin zijn of haar naam niet valt. Zoals God in alle geschriften voorkomt, geldt dit ook voor de mythische Satoshi. 

Profeten die het evangelie uitdragen

Terwijl Nakamoto zowat de God is van het Cryptodom, zijn er heel wat apostelen die de boodschap uitdragen. Vooraanstaande profeten zijn de gebroeders Winklevoss, cryptomiljardairs en bekend van hun rol bij het ontstaan van Facebook. Zij laten alvast niet na via tweets het cryptogospel te verkondigen.

Vignesh Sundaresan- zijn bijnaam is ‘Metakovan’, vrij vertaald uit het Tamil als ‘Koning van de Metaverse’-, is een andere profeet. Hij was het die de NFT van Beeple kocht voor 69 miljoen dollar. 

De meest bekende is echter Vitalik Buterin, een Russische whizzkid, die de code schreef achter de tweede meest populaire munt Ethereum. Zelfs Elon Musk liet zich in een tweet eens betrappen in een rol als profeet, terwijl hij bijna altijd zelf God zelf.

De gebroeders Winklevoss
De gebroeders Winklevoss. (Isopix)

Verhalenvertellers

De Bijbel staat vol verhalen die aan leden duidelijk maakt waarvoor de christelijke religie staat. De ‘white papers’ vervullen een gelijkaardige rol. Ze zijn een soort geloofsverklaring en bijna een verplichting voor al wie een cryptomunt wil lanceren

Hierin legt de oprichter van de munt meestal uit dat hij of zij gelooft in de heilige mantra van onafhankelijkheid van het bestaande systeem, de onvoorwaardelijke keuze voor anonimiteit en het geloof in de veiligheid en het gemak van de blockchain-technologie die de motor is achter de digitale munten.  Alle sites en handelaars in crypto zullen vertellen over de misdaden die zijn gepleegd door de bestaande orde en zullen niet nalaten om hun eigen helden in de bloemen zetten. 

De kracht van een vijand

Elke religie weet heel goed wie haar vijanden zijn, met name de ongelovigen of in sommige gevallen andere godsdiensten. Voor de cryptogemeenschap is dat zonder enige twijfel het ‘establishment dat via haar instituten de vrijheid wegneemt van het individu en waartegen kost wat kost moet gevochten worden. De Federal Reserve, die schaamteloos dollars drukt, is de allergrootste vijand.

Een voorstelling van een Bitcoin-munt
Een voorstelling van een Bitcoin-munt. (Unsplash)

Symbolen

Bitcoinpioniers zijn zeer goede marketeers. Het logo van Bitcoin trekt verdacht veel op dat van de dollar, het symbool van geld en rijkdom over de hele wereld. De wereld van NFT en de Metaverse zijn ook krachtige versterkers om met visuele aantrekkelijke beelden de aantrekkingskracht te maximaliseren.

De vraag stelt zich natuurlijk of het zo geweldig is dat deze godsdienst ditmaal draait om het almachtige Geld, in plaats van een almachtige God, én niet om één of andere centraal hedendaags thema waar we vandaag als maatschappij echt nood aan hebben zoals dankbaarheid voor alle zorgverleners, respect voor het klimaat, een waardig einde voor de ouderen in de maatschappij, … Al begint dat weer verdacht veel te lijken op een godsdienst en hebben we er daar al niet genoeg van?


De auteur Xavier Verellen is zaakvoerder van QelviQ, een Internet of Things bedrijf in de wijnsector (ww.qelviq.com)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…