Daar zijn de slapeloze nachten weer: De Sims 4 is het spel waar de makers altijd van droomden

Ze zijn gek, ze zijn verslavend, en vooral, ze zijn door jou gemaakt. De Sims keren dit najaar terug naar je PC met de vierde game in de reeks. Het spel is zo goed als af en op Gamescom mochten wij het eindresultaat al even testen.

EA zal natuurlijk hopen om met De Sims 4 ook een nieuw en jong publiek aan te spreken, maar de fans van het eerste uur zullen de gemiddelde leeftijd van de kopers van deze game zeker omhoog halen. Het was in februari 2000 dat het verhaal van deze absolute topreeks begon met het allereerste Sims-spel. Spelers moesten zich eigenlijk gewoon bezig houden met de dagelijkse activiteiten van een gezin in een buitenwijk nabij SimCity.

Beter dan Big Brother

Misschien had het met de tijdsgeest te maken dat iedereen het idee fantastisch vond – het was immers ook rond deze tijd dat de eerste mensen in de Big Brother-huizen werden opgesloten. Maar in tegenstelling tot Big Brother werden we De Sims nooit beu. Na twee jaar had EA al enkele miljoenen exemplaren van het spel verkocht, waardoor De Sims officieel bij de meest succesvolle games aller tijden hoorde.

De daaropvolgende jaren begonnen De Sims steeds groter te worden met uitbreidingen die de fans heerlijk verslaafd hielden aan het genre. In 2004 volgde dan De Sims 2 en in 2009 De Sims 3, telkens met de nodige expansion packs. En zo zijn we 14 jaar na de release van het eerste spel gekomen. Tieners van toen zijn intussen zelf jonge volwassenen en misschien wel ouders geworden. Tijd om hun kinderen in de wondere wereld der Sims in te leiden.

Het zal echter vooral een spel voor moeders en dochters zijn. Exacte cijfers hebben we niet, maar uit allerlei bronnen omtrent de vorige Sims-games kunnen we toch afleiden dat zeker 60 procent van de spelers vrouwen zijn. En dat maakt van De Sims pas echt een bijzonder spel, want de meeste games zijn net op een mannelijk publiek gericht. Bij EA beseffen ze dan ook dat ze een goudklompje in handen hebben.

Happy

Op Gamescom maakte EA er een grote showcase van. Gedurende een klein half uur kreeg het publiek de eerste beelden van de nieuwe Sims-game te zien. Er werd zelfs een lid van de directie opgetrommeld om met zijn eigen figuurtje aan de slag te gaan. En in het belang van het spel mocht er ook even met de baas worden gelachen. Doorspekt met humor toonde EA de mogelijkheden van de nieuwe game, al werd wel meteen duidelijk dat iedereen dit spel op zijn/haar eigen manier leuk moet maken.

Emoties zullen weer een grote rol gaan spelen. Aan de ene kant zullen de Sims meer emoties dan ooit tonen en aan de andere kant hebben wij er ook meer invloed op. Wanneer een Sim droevig is, kunnen we alles in de strijd werpen om hem weer op te beuren. Bijvoorbeeld door doodleuk in het midden van de woonkamer te beginnen dansen. Als dat werkt, komt die andere Sim even later misschien mee dansen. Wanneer je een nieuwe Sim op het spel loslaat, heb je trouwens allerlei mogelijkheden om het karakter van die figuur te bepalen.

Spierbundel of bierbuik?

Dat brengt ons bij de heerlijke tool waarmee je zelf Sims zal kunnen maken. Ooit moest je met balkjes prutsen aan de lichaamsbouw van je Sim, nu grijp je hem/haar met je computermuis vast en je draait je Sim alle kanten uit. Een beetje dikker of dunner? Geen probleem, je rekt je Sim uit alsof je deeg aan het uitrollen bent. Alles verloopt dus veel sneller en veel gedetailleerder dan ooit. Het ene ogenblik heb je een spierbundel gemaakt, het andere moment rolt er een gigantische bierbuik over je scherm. Je kan natuurlijk ook voor de middenweg gaan.

Het zal je al dan niet plezieren dit te horen, maar je kan een Sim echt vrij goed naar het beeld van jezelf of een andere persoon maken. Zowat iedere karaktertrek, ieder uiterlijk kenmerk, iedere eigenschap en zelfs het loopje van je Sim kan je zelf kiezen.

Huizen bouwen is altijd een belangrijk onderdeel van het spel geweest. Ook daar verlopen je handelingen vlotter dan ooit. Je kan een heel huis tijdens het bouwen gewoon even verplaatsen over de grond, zonder dat je opnieuw hoeft te beginnen. Ook muren, ramen, kamers,… noem maar op, alles is verplaatsbaar en kneedbaar.

Conclusie: nieuwe hype op komst

Kortom, De Sims 4 gaat op alle vlakken een stap verder dan zijn voorgangers. Zowat alles waar je in de vorige Sims-games van droomde, is in deze editie mogelijk. Na 14 jaar lijken de makers eindelijk de game te hebben gemaakt waar ze stiekem altijd van droomden. En wie intussen ging twijfelen om ooit nog een Sims-game in huis te halen, het zal moeilijk worden om hier niet voor te zwichten. De hype kan zich herhalen: en naast de harde kern van de Sims-fans, zullen zonder twijfel ook veel jonge gamers eraan ten prooi vallen. Voyeurisme en dingen manipuleren, het zijn uiteindelijk toch menselijke trekjes?

De Sims 4 is vanaf 4 september verkrijgbaar

Meer
Lees meer...