Daar zijn ze ermee: Weyts (N-VA) wil kilometerheffing voor personenwagens

Daar zijn ze ermee: Weyts (N-VA) wil kilometerheffing voor personenwagens

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft laten weten dat hij werk wil maken van een kilometerheffing voor personenwagens. “We moeten dat gewoon doen”, zegt hij in een interview met De Tijd. Vorig jaar nog bleek dat de Belg niet echt voorstander is van rekeningrijden. Maar liefst 63 procent van de deelnemers aan het proefproject rond rekeningrijden schoot het systeem af. 

“Alleen met beton zal het niet lukken”, zegt Weyts, die vindt dat we “uiteindelijk zullen we de mobiliteit zullen moeten sturen.” “We vinden het doodnormaal dat we in Frankrijk en Zwitserland betalen voor het gebruik van de wegen. Waarom zouden we hetzelfde principe niet in Vlaanderen invoeren? Wij zijn het transitland bij uitstek.” “Veel Vlamingen betalen vandaag gewoon te veel verkeersbelasting. Het bezit van een wagen belast de wegen en de economie niet. Het verbruik van een wagen daarentegen leidt tot vervuiling en files. Wie de weg minder belast, moet minder belastingen betalen.”

Proefproject geflopt

Vorig jaar nog bleek dat de Belg niet echt voorstander is van rekeningrijden. Maar liefst 63 procent van de deelnemers aan het proefproject rond rekeningrijden schoot het systeem af. Dat proefproject moest uitwijzen of de Belg de auto vaker laat staan als hij moet betalen voor elke kilometer die hij rijdt. Bijna 1.200 bestuurders namen twee maanden lang deel aan het proefproject rekening­rijden. Volgens het definitieve rapport stond amper een kwart van de deelnemers nog achter het rekeningrijden na afloop, terwijl 63 procent het helemaal geen goed systeem vond.

5,5 procent

Uit het rapport van de proef bleek verder dat de Belg zijn rijgedrag wel aanpaste, zij het beperkt: gemiddeld daalde het verkeer met 5,5 procent. In de stad was dat 8 procent, omdat rekeningrijden de wegen daar duurder maakte. Het aantal ritten in de spits (dus van 7 tot 9 en van 16 tot 18 uur) daalde met amper 2 procent: de Belgen gingen dus nog altijd op hetzelfde tijdstip massaal de baan op. Het aantal afgelegde kilometers slonk met 3,6 procent. De drukte nam het minst af op autosnelwegen, omdat die goedkoper zijn qua heffing. Nochtans zijn daar de files het meest voelbaar.

Volgens de minister is er wel meer studiemateriaal nodig. De invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens in april 2016, is daarvoor een uitgelezen kans.

Gesponsorde artikelen