De 10 leukste levels uit Super Mario 3D World

De 10 leukste levels uit Super Mario 3D World

Terwijl ze bij Playstation en Xbox de messen slijpen, gaat het leven ongestoord verder in Nintendo-land. De Japanse gamereus gelooft nog steeds in de oude verhalen en concepten, die al bijna dertig jaar scoren. De statistieken spreken die strategie meestal wel tegen, maar wij zijn toch heel blij om de Call Of Duty’s en de GTA’s van deze wereld even opzij te kunnen leggen om nog eens met Super Mario aan de slag te gaan.

Super Mario, Donkey Kong, Zelda en andere klassiekers zijn nog steeds de reden waarom gamers vandaag toch nog een Wii U in huis zouden halen. Voor de gamegeneraties uit de jaren 80 en 90 is Super Mario immers een stukje onmisbare nostalgie geworden. Wie heeft er destijds immers niet eens geprobeerd om Princess Peach uit de klauwen van Bowser te redden? Mario moet echter met zijn tijd mee en dat is niet eenvoudig. Van al die oude helden uit platformgames is Rayman een van de weinigen die nog steeds lijkt te evolueren, terwijl Mario en co vooral gokken op het oude recept waarmee ze ooit doorbraken. Daar is wat ons betreft niets mis mee, maar zullen jonge gamers daar ook zo over denken? Knack, een platformtitel die op Playstation 4 is verschenen, zit heel goed in elkaar en kan de verschijning van een nieuwe Super Mario-titel toch enigszins in de schaduw plaatsen.

De intussen alweer een jaar oude Wii U doet maar weinig om Mario in zijn nieuwe queeste te helpen. Het schermpje op de Gamepad wordt zelden gebruikt – in tegenstelling tot Rayman Legends, waarin wel een rolletje voor het touchscreen is weggelegd. In Super Mario 3D World biedt het vooral de mogelijkheid verder te spelen wanneer iemand anders de televisie in beslag heeft genomen. Voorts zit die nieuwe Super Mario World best goed in elkaar. Het is vooral heel herkenbaar en intussen heeft het 3D-gehalte van de game een hoogtepunt bereikt. Dat is wellicht het grootste verschil met de Super Mario World die lang geleden gratis bij mijn eerste Super Nintendo zat. Zoals altijd zijn de muziek en de levels behoorlijk rustgevend, daarin is Nintendo de absolute meester. Deze tien levels vonden wij het leukst. En geef toe: als je dit ziet, begin ook jij toch nog te watertanden?

1. Van Yoshi naar Plessie

Waar is Yoshi? Dat vroegen we ons toch regelmatig af. In de eerste wereld komen we echter een  gigantische versie tegen van wat Yoshi zou kunnen geweest zijn. Plessie heeft wellicht ook nog ergens een bloedlink met het monster van Loch Ness. We mogen tijdens het spel meermaals op zijn rug meevaren.

2. Sneller dan zijn schaduw

Heel wat levels hebben een origineel concept gekregen en deze hoort dankzij die originaliteit in ons lijstje thuis. Je moet goed op de schaduwen letten om vijanden en objecten te spotten. En soms zie je zelfs enkel je schaduw.

3. De gamepad-levels

We hadden het al over de Gamepad, die geen hoofdrol heeft gekregen in deze game, maar soms wordt hij toch eens ingezet. Zoals in deze level, waarbij je met je vinger platformen uit de muur kunt halen of, zoals op het screenshot, moet blazen om met een platform te stijgen. Ook lichte vijanden blaas je op deze manier weg. Probeer het zeker ook eens in de rest van het spel uit, maar we hadden toch graag meer van dit gezien.

4. En toen waren ze met… vijf

We hebben in de zomer al goed kunnen lachen met Luigi in Mario & Luigi Dreamteam. Vooral wanneer Mario al crowdsurfend op een berg Luigi’s over het scherm van de 3DS beweegt, is het moeilijk de lachspieren te bedwingen. In Super Mario 3D World kan je jezelf met een kers als object vermenigvuldigen. Tot vijf Mario’s kunnen samen rondlopen in een level. De besturing is uitstekend en uitdagend. Soms heb je meerdere Mario’s nodig om knoppen in te drukken. Het had gerust het concept van een heel spel kunnen zijn. Je kan wel met Luigi, Peach en Toad aan de slag in de rest van de game.

5. De verschrikkelijke sneeuwman

De verschillende werelden zijn intussen een beetje voorspelbaar geworden. Ja, er zit een woestijn in en uiteraard komen we ook in een bevroren ijswereld terecht. De vijanden passen zich daaraan uitstekend aan. Vooral de Goomba’s zijn soms redelijk hilarisch. In deze level kom je hen bijvoorbeeld op de slee tegen. Bijzonder in deze wereld zijn de sneeuwmannen, die je sneeuwbal per sneeuwbal een kopje kleiner kunt maken.

6. Hypermodern spookhuis

Waar is de tijd dat een spookhuis uit houten planken bestond waar je af kon vallen? Eerlijk gezegd waren spookhuizen ten tijde van de Super Nintendo een stuk griezeliger, maar de level blijft een hoogtepunt in het spel. De Boo’s leven in een groot huis dat intussen zelfs al over een interieur beschikt. De bibliotheek op het screenshot komt tot leven wanneer kasten uit de muur schuiven, zodat je helemaal naar boven kunt klimmen.

In de loop van het spel kom je nog meer spookhuizen tegen. Eentje doet een beetje denken aan het concept van Luigi’s Mansion. Je kan in een grote lamp veranderen, waarmee je in de richting van de spoken moet schijnen. Na enkele ogenblikken zijn ze verdwenen. Andere vijanden, meer bepaald geestschildpadden, zullen je het wel lastig maken.

7. Op het strand en onder water

Van de ijskoude wereld van daarnet komen we plots in een strandparadijs terecht. Deze level speelt zich vooral onder water af waar we nog een pak oude bekenden tegen het lijf zwemmen. Maar andermaal steelt de familie Goomba de show wanneer ze in een opgeblazen band al drijvend op het water van het zonnetje genieten. Enkel een cocktail ontbreekt nog.

8. Aftellen naar Super Mario Kart

Als we al durven twijfelen of Super Mario 3D World nog kan aanslaan zoals zijn voorgangers, dan hebben we alle vertrouwen in de titel die over enkele maanden verschijnt: Super Mario Kart 8. Deze spin-off van de Mario-games is een klassieker geworden, die bovendien al heel vaak geïmiteerd werd. Deze level doet ons al naar het vervolg verlangen. Je lijkt op een circuit te lopen en kunt dankzij boost altijd maar versnellen. En dat is nodig wanneer je alle bonussen in deze level wil vinden.

9. Mario goes Japan

Mario en Luigi mogen dan wel Italiaanse loodgieters zijn, hun geestelijke vader komt uit Japan. Deze level is dus een beetje ironisch, aangezien je in een Japans decor mag spelen. Het is ook een van de zeldzame momenten dat de Gamepad tot zijn recht komt. Met je vinger kan je deuren openen, waar vaak aangename, maar ook onaangename verrassingen achter schuilen.

10. Meest frustrerende level

Als je tijdens één leven gaat vloeken, dan zal het deze wel zijn. Net voor je aan de grote finale tegen Bowser mag beginnen, moet je je hier nog doorheen worstelen. De ondergrond bestaat uit blokjes die vervolgens naar alle richtingen beginnen te kantelen. Het is de boodschap op het juiste moment te springen en vooral uit te kijken waar je landt. Indien je met een pak levens tot hier geraakt bent, wees er dan maar op voorbereid dat je er mogelijk ook veel zult verliezen.

Onze score: 8/10

(0 – 2: verschrikkelijk; 3 – 4: slecht;  5 – 6. oké; 7 – 8: uitstekend; 9-10: absolute top)

Gesponsorde artikelen