De echte reden waarom Facebook een “vind ik niet leuk”-knop introduceert

Geweldig nieuws om mee op te staan: er komt eindelijk een “vind ik niet leuk”-knop op Facebook. Maar waarom die plotse ommekeer? Tot de aankondiging van Facebook-directeur Mark Zuckerberg hield het bedrijf steevast vol dat ze geen dislike-button wilden en dat die er nooit zou komen. Tot nu. 

Het zwaartepunt van de hele Facebook experience ligt ‘m in het nieuwsoverzicht, waarop je een individuele stream van nieuwe artikels, babyfoto’s en statussen te zien krijgt. Facebook gebruikt algoritmen om je een persoonlijk nieuwsoverzicht te brengen, omdat er simpelweg te veel nieuwe dingen verschijnen op de sociale netwerksite om ze allemaal te tonen in chronologische volgorde. Die algoritmes zijn gebaseerd op dingen die je aanklikt, de interesses van je vrienden, de bedrijven die jij misschien wel leuk vindt, hoe lang je naar bepaalde filmpjes kijkt, … enzovoort. Facebook gokt dan een beetje welke dingen jij hoogstwaarschijnlijk leuk vindt.

Connecting the world

Op de “vind ik leuk”-knop drukken is echter nog een ander verhaal. Als je aanduidt dat je iets leuk vindt, is dat een duidelijk signaal, want ofwel vind je iets leuk, ofwel vind je iets niet leuk. Daarom is het een van de belangrijkste factoren in het creëren van je persoonlijke nieuwsoverzicht. Facebook-berichten die veel likes hebben, komen hoger in je nieuwsoverzicht te staan omdat het bedrijf ervan uitgaat dat die posts erg goed in de smaak vallen en dus nog meer likes en nog meer interactie zullen krijgen.

Connecting the world“, dat is een van de belangrijkste doelen van Facebook. Een gepersonaliseerde news feed draagt daar echter niet toe bij. Uiteraard hebben de talrijke Facebook-gebruikers veel meer emoties dan gewoon iets leuk vinden. Bovendien is het soms erg moeilijk om aan te geven dat je een artikel, foto of post leuk vindt als die eigenlijk een heel trieste boodschap brengt. Als iemand op z’n profiel zet dat zijn oma overleden is, is het nogal controversieel om op de “vind ik leuk”-knop te drukken. Daardoor zou het wel eens kunnen dat de algoritmen zulke berichten niet automatisch tonen in je overzicht.

Verdrietige posts

Een “vind ik niet leuk”-knop is dus de perfecte oplossing om dat algoritme terug in balans te trekken en het makkelijker (en minder gênant) te maken om ook verdrietige posts een duim te geven. Hoewel Facebook-directeur Mark Zuckerberg nog niet heeft uitgelegd hoe de dislike button zal werken, is het zeker dat de knop niet zal dienen om de babyfoto’s van je nicht te disliken. “If you’re expressing something sad, it may not feel comfortable to like that post, but your friends and people want to be able to express that they understand”, zegt Zuckerberg op de vraag-antwoord-sessie.

Het gevolg van zo’n “vind ik niet leuk”-knop kan dus zijn dat Facebook een trieste plek wordt en niet enkel de vrolijke berichten, kattenfilmpjes en babyfoto’s bovenaan je overzicht komen. Op de lange termijn zal het het de gebruikers wel een beter en gevarieerder overzicht geven van dingen die hen interesseren.

It’s all about the money

Facebook zou Facebook niet zijn moest er ook geen commerciële reden zijn voor hun extra inspanningen. De sociale netwerksite zou met de dislike button kunnen uitgroeien tot iets veel groter dan een site waar je je tijd verdoet. De “vind ik niet leuk”-knop kan ervoor zorgen dat je nieuwsoverzicht ook echt de belangrijkste dingen die er in de wereld gebeuren weergeeft. En dat zorgt er natuurlijk voor dat gebruikers langer op Facebook zullen zitten, wat er op zijn beurt voor zorgt dat het bedrijf meer geld kan vragen voor advertenties.

Bron: Time
Meer
Lees meer...