Wat is één Lada op een berg? Een mirakel. Wat zijn twee Lada’s op een berg? Een fabriek. Er werd vaak lacherig gedaan over de Russische auto, maar de Lada lijkt terug aan een opmars bezig. Renault-Nissan nam een aantal jaar geleden de producent van Lada over en wil nu ook de West-Europese markt veroveren.
Nog eentje, omdat ze zo grappig zijn: Er komt een man de garage binnengereden met zijn Lada en zegt “Ik wil graag twee nieuwe ruitenwissers voor mijn Lada”. Waarop de garagist zegt: “Oké, dat is een goede ruildeal.”
Een (bescheiden) succes
In Rusland is de Lada nooit echt weggeweest. Maar Renault-Nissan die AvtoVaz, de producent van Lada, volledig in handen nam, luidde een heropleving in van de in het Westen nog steeds gewantrouwde auto. Onlangs nog rolde het 100.000ste model van de Lada Vesta van de band. Dat (bescheiden) succes in eigen land, doet ze bij Lada de ogen op West-Europa richten.
Autojournalist Tony Verhelle acht de kans dat Lada erin slaagt voet aan grond te krijgen in het Westen echter klein. “Hier het gevecht aangaan met gevestigde waarden lijkt me toch heel moeilijk. Ik denk dat de Russische markt en later misschien Zuidoost-Azië meer realistische opties zijn”, zegt Verhelle in De Standaard.
Misschien toch nog eentje om het af te leren: Hoe zorg je ervoor dat je Lada verdubbelt in waarde? Je vult ‘m met benzine.