De Lijn krijgt een (zware) onvoldoende, maar er zit meer achter de cijfers dan je denkt 

De Lijn krijgt een (zware) onvoldoende, maar er zit meer achter de cijfers dan je denkt 

Volgens het jaarverslag van De Lijn, is de vervoersmaatschappij niet goed bezig: De Lijn telt 11,1 miljoen reizigers minder dan 2015. Daarnaast rijdt slechts de helft van de bussen en trams op tijd, en dat zorgt voor een negatief verslag. Maar De Lijn geeft newsmonkey een uitleg en vertelt ons dat we de cijfers anders moeten bekijken. 

Volgens het jaarverslag van 2016 bleken de cijfers van de vervoersmaatschappij niet goed te zijn. De gegevens vertellen ons dat De Lijn 518,8 miljoen reizigers telt op haar trams en bussen. Dat is 2,1 procent minder dan in 2015. De afname van het aantal reizigers is al bezig van 2011, maar sinds 2008 is dit de grootste daling die De Lijn heeft meegemaakt.

“Er zit meer achter”

Tom Van De Vreken, woordvoerder van De Lijn vertelt ons dat er meer zit achter de reizigersaantallen, dan je op eerste zicht zou denken. “Tot en met januari 2015 waren er heel wat reizigers met een gratis abonnement: voor het derde kind in een gezin, journalisten en voor wie zijn auto weg deed (en niet verving door een andere auto).” De Lijn deelt sinds januari 2015 geen gratis abonnementsformules uit, en dat heeft effect op de reizigersaantallen.

Volgens de woordvoerder tellen abonnementen ook zwaar door in de reizigersaantallen. “Het aantal ritten dat een abonnee maandelijks maakt, is forfaitair bepaald”. De Lijn gebruikt forfaits die de Vlaamse regering hen opdraagt. “Voor iemand die in de stad woont, gaat het om 90 ritten per maand.” Doordat de gratis abonnementen zijn stopgezet in 2015, verdwijnen de forfaits voor gratis ritten uit de cijfers. Met andere woorden, niet alle mensen hebben afgehaakt.

“Het aantal gratis reizigersritten daalde de voorbije twee jaar met 84 % door de stopzetting van gratis abonnementsformules. Het aantal betalende reizigersritten steeg sinds 2014 dan weer met 8 %.” De inkomsten van De Lijn zijn gestegen met 10 procent tot 186 miljoen euro. Meer mensen dragen bij aan een deel van de kosten omdat de vroegere gratis abonnees waarschijnlijk zijn overgestapt op een betalend vervoerbewijs. Daarnaast heeft de prijsstijging van een rittenkaart ook iets te maken met de prijsstijging.

Stiptheid

Slechts 55 procent van de trams en bussen rijden op tijd, een cijfer waar velen van schrikken. Volgens Van De Vreken ligt dat niet altijd aan De Lijn: “Het feit dat we met zijn allen vaak tegelijk de beperkte beschikbare ruimte willen gebruiken, hindert ons en alle weggebruikers. We staan samen met hen in de file.” Volgens hem valt dit ook op te lossen door een betere investering in aparte bus- en trambanen en een betere afstelling van de verkeerslichten.

Tevredenheid

Reizigers zijn in het algemeen wel tevreden over De Lijn: ongeveer 71 procent is tevreden over de vervoersmaatschappij en 73 procent van de reizigers is tevreden over de vriendelijkheid van de chauffeurs.

Gesponsorde artikelen