De plezantste games van 2014 volgens de newsmonkey-gamesredactie

De plezantste games van 2014 volgens de newsmonkey-gamesredactie

Het was dit jaar geen makkelijke keuze om de beste game van het jaar aan te duiden. En dat komt niet omwille van het extreem hoge niveau, vinden we zelf. We hadden enorm hoge verwachtingen voor 2014, omdat dat het eerste volledige jaar van de nieuwe consoles Xbox One en PlayStation 4 zou worden. Wat op het scherm verscheen viel uiteindelijk toch wat tegen, oordeelt de ‘harde kern’ van onze newsmonkey-gamesredactie.

Stig: Far Cry 4

We keken erg uit naar Thief, Watch_Dogs, Destiny en de eerste echte Assassin’s Creed voor de nieuwe generatie. Maar Thief bleek een enorme teleurstelling; Watch_Dogs was geen slechte game maar kon de hype niet waarmaken; Destiny heeft nog uitbreidingen nodig voor het een grotere status zal bereiken; en Assassin’s Creed Unity kwam met meer bugs dan schatkisten uit. Even dachten we er zelfs aan de remakes van GTAV of The Last of Us te nomineren.

Blijft over voor mij persoonlijk: Mario Kart 8, Wolfenstein: The New Order en Far Cry 4. Van Mario Kart had ik niets anders verwacht dan dat het een oerdegelijke Nintendo-titel zou worden. Wolfenstein wist ons positief te verrassen door enkel met een singleplayer uit te komen die ons zo opnieuw naar de jaren 90 katapulteerde. Maar als we dan toch echt moeten kiezen gaan we voor Far Cry 4, de Ubisoft-titel die het dit jaar met een veel kleiner marketingbudget moest stellen dan Watch_Dogs en Assassin’s Creed.

Ook twee jaar geleden ging ik voor Far Cry als game van het jaar, al vond ik dat toen zelf wel meer verdiend dan dit jaar. Far Cry 3 stak er toen bovenuit in een sterk gamejaar. Far Cry 4 bouwt voort op dat succes, met dezelfde gamemechanismes en tactieken. Maar de setting en het verhaal zijn compleet anders, en de introductie van coöp geeft de game toch net voldoende nieuwe elementen. Bovendien kwam de game uit met erg weinig bugs, wat anno 2014 spijtig genoeg een zeldzaamheid blijkt te zien

Steven: Titanfall

In 2014 heb ik geen enkele game zo vaak gespeeld als Titanfall, op de Xbox One. De game was dit jaar voor mij wat de multiplayer van Asassin’s Creed Brotherhood enkele jaren geleden was: ook hier speelde ik altijd dezelfde modus, namelijk de simpele deathmatchvariant.

Zalig aan Titanfall is onder meer dat alle wapens en uitrustingen mooi gebalanceerd zijn, en je ze echt kan afstemmen op je speelstijl, de map of waar je op een bepaald moment zin in hebt. En dat deed ik, vele tientallen uren lang: geregeld als sniper op die knusse verborgen plekjes die de game wel degelijk bevat, soms met een shotgun knallend in de smalle gangen, vaak als maniakale zot in die gigantische Titan-robots, bommen door de ramen van gebouwen pleurend om de andere spelers uit te roken. Als ratten, hahaha!

Om dan die Titan weer kwijt te raken door aanvallen van piloten op een ander gebouw, hoog de lucht in te knallen met de schietstoel en vervolgens te landen bij de daders en hen om zeep te helpen. Die verticale bewegingsvrijheid die ook de jetpacks je bieden maakt Titanfall echt verfrissend, waardoor het tempo razend hoog kan liggen, de actie van je scherm spat en de adrenaline door je aderen suist. De patches maakten de game ook tussen de matches in veel sneller, waardoor de ‘allez, nog ééntje en dan stop ik’-plaaggeest wel een felle pestkop werd.

Verder geef ik Soul Sacrifice Delta nog een dikke pluim. De game voor de PlayStation Vita hield me net als voorganger Soul Sacrifice vele uren aan het kleine scherm gekluisterd dankzij de meeslepende avonturen vol magie, emotie, actie en duisternis. Ook de God of War Collection kwam opvallend goed tot zijn recht op de Vita, net als de simpele maar enorm verslavende skategame Olli Olli.

Voor de grote consoles had ik verder nog veel plezier met zowel Asassin’s Creed Rogue als Unity, met South Park: The Stick of TruthSunset Overdrive en Sleeping Dogs: Definitive Edition. En al die games misten toch net iets om kans te maken op game van het jaar, al kwam South Park waarschijnlijk nog het dichtst in de buurt.

Günther: Mario Kart 8

Ik kies voor Mario Kart 8. De game biedt een fijne mix van nieuwigheden en oude beproefde recepten. Het aantal personages is groter dan ooit, en naast 16 herwerkte klassieke circuits krijg je er ook 16 nieuwe bij. Ook een dik half jaar na de release blijf ik een trouwe speler dankzij de verslavende onlinemodus. En dankzij de vele uitbreidingspakketten, waardoor de game intussen al 40 circuits telt – tegen mei volgend jaar zullen dat er zelfs 48 zijn.

In de game voor de Wii U speelt de zwaartekracht een grote rol. Zo kan je op muren racen en hangen sommige circuits letterlijk ondersteboven, zodat sommige racers onder je aan het rijden zijn. En hoera, er zit iets bij om dat dekselse stekelschild af te stoppen! 

Mario Kart 8 stelt ook na 8 edities en 21 jaar niet teleur. Waarschijnlijk is het net zoals met bijvoorbeeld een Zelda-game of een James Bond-film wel zo dat je persoonlijke favoriet altijd één van je allereerste Mario Kart-games zal blijven. Je zal dit echt weer niet snel beu worden en deze soort spelletjes kan de Japanse gamereus nog wel even rechtop houden. En Mario Kart blijft de meest briljante uitvinding onder alle Mario-games.

Michel: Bayonetta 2

Het is niet gemakkelijk om één game tot absolute favoriet van 2014 te kronen. Zo schonk afgelopen jaar ons toppers als The Wolf Among Us, The Evil Within en Dragon Age Inquisition, om er maar enkele te noemen. Maar als ik er dan toch een moet kiezen, ga ik voor de triomfantelijke terugkeer van Bayonetta in Bayonetta 2. Een spel dat lange tijd verloren leek, maar dankzij Nintendo alsnog uitgebracht werd op de Wii U.

Een spel ook dat in elk opzicht een overtreffing is van z’n voorganger (en die was al ijzersterk). Een messcherpe besturing, immens diep vechtsysteem, waanzinnige actie en spectaculaire graphics zorgen ervoor dat Bayonetta 2 wat mij betreft hét spel van 2014 is. Het enige spel bovendien dat exclusief op een console verschenen is en op zichzelf de aankoop van die console rechtvaardigt. Een knock-out.

En verder…

Nog enkele games die zich flink deden opmerken waren Forza Horizon 2, het veelgeprezen Middle-Earth: Shadow of Mordor, The Crew en het Belgische Divinity: Original Sin.

Heel veel gameplezier in 2015!!!

Gesponsorde artikelen