De populairste filmpjesmaker op YouTube … speelt games

De populairste filmpjesmaker op YouTube … speelt games

Dat er op filmpjeswebsite YouTube grof geld te verdienen valt met advertenties is al langer geweten. Analisten van SocialBlade hebben berekend wie het meeste zou verdienen op YouTube, en dat blijkt een Zweedse gamer te zijn. Momenteel is hij goed voor maximaal een miljoen euro per maand.

Niet wereldsterren zoals Rihanna (13,2 miljoen) of Katy Perry (11,3 miljoen) hebben het YouTube-kanaal met de meeste volgers. Die eer is weggelegd voor Felix Arvid Ulf Kjellberg, alias PewDiePie. Op 16 februari haalde hij de kaap van 23 miljoen volgers, dertien dagen later was het volgende miljoen alweer aan de beurt. Vandaag de dag heeft de Zweedse filmpjesmaker 25 miljoen volgers, die hem kunnen zien … gamen. Want hij is een Let’s Player, een persoon die filmpjes maakt over de manier waarop hij videogames speelt.

Volgens de analisten van SocialBlade leveren de filmpjes van Kjellberg minstens 100.000 euro per maand op, maar afhankelijk van het type advertentie kan dat bedrag oplopen tot ongeveer een miljoen euro per maand. Dat bedrag komt wel niet volledig op de bankrekening van de Zweed terecht, aangezien YouTube maar liefst 45 procent van de inkomsten bijhoudt, en ook een productiestudio – in dit geval Maker Studios – een deel van de taart krijgt. Zijn laatste filmpje, dertien uur geleden online gezet, is intussen al door 605,622 mensen bekeken. In totaal worden zijn filmpjes ongeveer 260 miljoen keer per maand bekeken.

Let’s Player

Hoe dan ook verdient PewDiePie meer dan jij (waarschijnlijk) en ik (zeker). En dat doet hij met wat altijd zijn hobby is geweest: gamen. Als een Let’s Player, neemt hij zijn virtuele ervaringen op, terwijl hij ze van commentaar voorziet.  In tegenstelling tot een normale walkthrough, proberen Let’s Players de filmpjes eerder van grappige commentaren te voorzien. Niet alle game-uitgevers zijn er echter even blij mee. Zo worden filmpjes van Nintendo-games vaak geblokkeerd wegens auteursrechtschendingen, maar anderen zoals Blizzard, Ubisoft, Capcom en Paradox Interactive hebben laten weten dat niet te zullen doen. 

YouTube moet YouTube blijven

Het grootste YouTube-kanaal uitbaten eist echter ook z’n tol. Eerder deze maand liet Kjellberg in een videoblog weten dat hij het iets rustiger aan zal doen. Tot voor kort maakte hij tussen de vijf en zeven video’s per week, maar dat zullen er in de toekomst eerder vier tot zes zijn. “Er is meer in het leven dan enkel video’s maken”, zo zegt hij in zijn vlog, “en ik moet er gewoon eens even tussenuit.

Ook personeel in dienst nemen om hem te helpen met zijn filmpjes ziet hij niet zitten. Hij verdient nochtans genoeg om enkele personeelsleden te kunnen betalen, maar dat wil hij absoluut niet. “Ik wil dat YouTube echt YouTube blijft”, zegt hij in de vlog. “Er zijn al zo veel kanalen die door de grote bedrijven worden uitgebaat … ik ben gewoon een simpele gast die hopelijk enkele mensen kan inspireren.”

Gesponsorde artikelen