De reden waarom Twitch een miljard dollar waard is voor Amazon

De reden waarom Twitch een miljard dollar waard is voor Amazon

Hoewel techbedrijf Google op weg leek om filmpjessite Twitch over te nemen, heeft Amazon uiteindelijk de strijd gewonnen dankzij een betere langetermijnvisie. Amazon betaalt naar verluidt een miljard dollar, veel geld voor iets dat niet meteen bij de onlinewinkel lijkt te horen.

Twitch begon enkele jaren geleden als klein onderdeel van Justin.tv, maar in 2011 werd het een eigen entiteit omdat het groter werd dan alle andere onderdelen samen. Die groei begon alleen maar te versnellen. Toen twitch.tv online ging waren er al 3,2 miljoen unieke maandelijkse bezoekers, maar dat werd in 2012 al 20 miljoen, en vorig jaar 45 miljoen. Twitch zei bij monde van vicemarketingdirecteur Matthew DiPiettro dat het de groei niet meer kan bijhouden, waardoor het in feite zelf vroeg om overgenomen te worden.

eSports

Twitch streamt alle belangrijke evenementen uit de game-industrie live naar de huiskamers. En hoewel dat je op het eerste zicht niet zou verwachten, is dat een megamarkt. De finale van het professionele League of Legends-toernooi haalde vorig jaar zo 32 miljoen kijkers, van wie er 8,5 miljoen live de gevechten volgden. En zulke eSports-toernooien blijven steeds meer in opmars. In de VS hebben enkele Canadese en Aziatische gamers als een professioneel werkvisum gekregen om met hun team te kunnen trainen.

Twitch is intussen zo groot dat het volgens de analisten van Qwilt meer dan 40 procent van de livestreamingmarkt in handen hebben. En die kijkers zijn bovendien enorm gepassioneerd: de gemiddelde gebruiker kijkt 106 minuten per dag naar andere gamers, waardoor Amazon nu met advertenties een geweldig grote groep gebruikers kan bereiken, van wie bovendien tot in de puntjes geweten is waarin ze geïnteresseerd zijn.

Gesponsorde artikelen