Left Right
scrollTop top

Het metaverse biedt nieuwe manieren aan om geld te verdienen


De Metaverse biedt nieuwe manieren aan om geld te verdienen
© Isopix

De pandemie heeft veel gevolgen voor de wereld – zowel de fysieke als de virtuele. Die laatste ging pijlsnel vooruit en bracht ons zelfs de belofte van het metaverse, een nieuwe project van Facebook CEO Mark Zuckerberg. Een deel van de wereld verhuist al graag naar dat virtuele universum, en niet alleen omdat  fuiven daar niet tot besmettingen leidt. Je kan blijkbaar ook geld verdienen in het metaverse.

Hoewel het metaverse nog steeds een evoluerend concept is; het is niet de eerste virtuele wereld op het internet. Roblox, Axie Infinity en Second Life zijn daar allemaal al voorbeelden van. Gebruikers van deze 3D-werelden kunnen er winkelen, studeren, vrienden ontmoeten, concerten bijwonen, musea bezoeken en er zelfs zaken doen. Het enige wat de gebruikers nodig hebben om deze werelden te betreden, zijn hun avatars.

Een gedecentraliseerde wereld

De online werelden die autonoom willen zijn, gebruiken cryptomunten om hun economieën draaiende te houden. Decentralisatie is dan ook een van de belangrijkste aspecten aan dergelijke metaverses. De meerderheid van de virtuele werelden die vandaag al bestaan, zijn gebouwd op een blockchain, met name Ethereum.

Een ander cruciaal aspect is monetisatie. Virtuele werelden die op blockchain gebaseerd zijn, stellen hun gebruikers in staat om hun eigen digitale content te creëren. Die content kunnen ze vervolgens verkopen, verhuren of verhandelen om cryptomunten te verdienen. Een voorbeeld van een digitale wereld waar je regulier geld kan verdienen, is de Sims 4.

Wat er dan zoal verkocht wordt, is bijna alles wat je je kan bedenken. Populaire items zijn looks voor je avatar, “skins” genoemd, wapens, huisaccessoires, auto’s,.. en zelfs het verhuren van digitale grond of het verkopen van advertentieruimtes is mogelijk.

Virtuele werelden halen voordeel uit pandemie

Het 3D-universum ‘Second Life’ is daar immers al mee bezig. Al in 2003 nodigde die wereld miljoenen mensen uit om hun eigen universum op te bouwen. Daarna bleef het stil rond het concept, tot de wereldwijde pandemie de aanzet gaf tot de snelle evolutie van virtuele werelden.

Wereldwijde lockdowns dwongen miljoenen mensen om hun sociale leven uit te stellen en volledig online te verschuiven. In die virtuele ruimten gingen ze op zoek naar nieuwe ervaringen en mogelijkheden. Wanneer de grote bedrijven hun klanten volgden (en hun geld), explodeerden de investeringen in metaverses.

Ondertussen verkopen en verhuren verschillende metaverse-ontwikkelaars hun virtuele landpercelen, meestal als een blanco ruimte. Dat betekent dat huurders de volledige vrijheid hebben om te bouwen wat ze maar willen. Hoe ze gebruikers laten betalen voor wat ze bouwen, of dat nu een kunstgalerij of een bioscoop is, beslissen ze zelf. Bovendien kan de waarde van dat virtuele eigendom ook groeien mettertijd, en dus zien bedrijven zo’n ruimte vaak als een investering.

Adverteren

Virtuele werelden kunnen bijna elke activiteit uit de echte wereld nabootsen. De mogelijkheden voor gebruikers om met elkaar contact te leggen, zijn eindeloos. Hetzelfde geldt voor de interactie met bedrijven, merken, en producten.

In-game reclame is al een miljardenindustrie. Bovendien zijn online spelomgevingen en zelfs virtuele winkelcentra primaire sociale ruimten voor jongere Gen-Z’ers. Dat is waar ze elkaar ontmoeten, socialiseren, samenwerken en tijd doorbrengen. Het is niet meer het “old school” Instagram waar ze hun tijd doorbrengen.

Ontwikkelaars doen er alles aan om de meest exclusieve, boeiende en lonende ruimtes te creëren. Het aantal metaversegebruikers groeit snel. Het is daarom niet moeilijk om in te beelden dat virtuele werelden en hun nieuwe sociale ruimtes mettertijd een enorm marketingkanaal zullen worden.

NFT-musea en online kunst

Het is niet ondenkbaar dat virtuele ruimten die NFTs tentoon stellen op een gegeven moment een hype zullen worden. Beeld je een iconische cybertour in, waar je de allereerste tweet ooit kan bezichtigen, de broncode van het wereldwijde web of het allereerste YouTube-filmpje op het internet. Het kan ook simpelweg een tour van de meest kostbare NFTs ooit zijn. 

De mogelijkheden voor dergelijke ruimte zijn eindeloos, je kan het interactief maken of net niet, dat hangt allemaal van de ontwikkelaar af. Het valt niet uit te sluiten dat kunstenaars massaal naar het metaverse trekken als de pandemie nog lang aanhoudt.

Play-to-Earn

Blockchain-gebaseerde games en NFT’s maakten een nieuw revolutionair play-to-earn gaming model mogelijk. Het principe hier is eenvoudig: gamers hebben eigendom van en controle over hun in-game activa en de volledige mogelijkheid om ze te verhandelen of in te ruilen voor geld in de echte wereld.

Speleconomieën zoals Axie Infinity zijn het perfecte voorbeeld van hoe metaverses de echte wereld kunnen veranderen. Tijdens de pandemie stormden duizenden Filippino’s het spel binnen en kweekten digitale huisdieren, “Axies” genaamd. Die verhandelden ze dan online, waarbij ze meer geld verdienden dan met hun echte banen. De koers van de hoofdmunt van het Axie Infinity-netwerk, de AXS-munt, schoot in twee maanden tijd met meer dan 2140 procent omhoog.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…