Dead Nation: zakformaat zwakt zombiekiller af

Dead Nation: zakformaat zwakt zombiekiller af

Dikke zombies, dunne zombies, trage zombies en rappe zombies: in Dead Nation kom je ze allemaal tegen, en stuk voor stuk hebben ze het op jou gemunt. Plezant is dat niet, maar dat belet niet dat de game ook in de PlayStation Vita-versie best tof is. Je merkt echter wel dat ie vier jaar geleden ook al verscheen voor de PlayStation 3. Voor de PlayStation 4 kwam onlangs ook de bijgewerkte Apocalypse Edition uit.

Dead Nation is een top-downshooter, wat inhoudt dat je van bovenaf een personage bestuurt dat doorheen ongure straten en parken wandelt terwijl de hordes ondoden op hem afzwermen als vliegen op een je weet wel. Je bent aanvankelijk uitgerust met een simpel geweer, maar dat kan je dankzij de poen die je verzamelt snel uitbreiden met granaten, molotovcocktails, een vlammenwerper en andere messenkannonnen. Al dat wapentuig kan je op verschillende manieren upgraden, afhankelijk van je voorkeuren.

Simpel maar tof

De basisgameplay is simpel, maar het toffe aan Dead Nation is dat je de game een strategische draai kan geven door de omgevingen goed te benutten. Zo kan je het alarm van wagens doen afgaan om zombies af te leiden, en je kan ze dan meteen ook in de lucht laten vliegen samen met de gedrochten die errond staan te grommen. Hier en daar staan benzinetanks waarmee je hetzelfde trucje nog eens kan herhalen, maar dan op een iets grotere schaal. Ook bepaalde vijanden kan je gebruiken in je voordeel, zoals rare springende wezens die meteen andere zombies verpletteren, of een heel dikke tegenstander die zichzelf en de creeps errond opblaast.

Verder is Dead Nation verdeeld in vrij korte missies, waardoor het spel prima geschikt is om even vast te nemen tussendoor. Door de lage instapdrempel ben je ook meteen opnieuw mee. Als extraatjes kan je de game online of offline nog met twee spelen, en krijg je een rangschikking van landen op basis van het aantal gedode ondoden – jeuj.

Minpunten

Dead Nation is dus best wel tof, maar heeft ook enkele minpunten die eigenlijk vooral samenhangen met het feit dat de game aanvankelijk bedoeld was voor de PS3. Zo zijn de mannetjes op je Vita-scherm wel heel klein, en is dat scherm ook heel donker, zelfs op de maximale helderheid. Het is in de game natuurlijk de bedoeling dat alles onguur is en dat je bepaalde delen van de omgeving verlicht met je zaklamp, maar op de Vita werkt dat niet zo goed als op een tv.

Verder is de besturing ook ietwat vervelend: met de linkerstick beweeg je, maar met de rechterstick mik je. En aangezien je vuurt met de rechtse schouderknop, leidt de combinatie van mikken en schieten dat wel eens tot kramp in je rechterhand, vooral wanneer je de stick schuin omlaag moet duwen. Met de vormgeving van een PS3-controller verloopt dat waarschijnlijk veel soepeler.

Conclusie: 6/10

Dead Nation voor de Vita is tof, maar niet super.

(0 – 2: verschrikkelijk; 3 – 4: slecht;  5 – 6. ok√©; 7 – 8: uitstekend; 9-10: absolute top)

Gesponsorde artikelen