Dit doet slaaptekort met ons lichaam en brein

Dit doet slaaptekort met ons lichaam en brein

Slaaptekort heeft een grote invloed op hoe wij functioneren. Dat merk je meteen nadat je een stapje in de wereld hebt gezet tot in de vroege uurtjes en je de dag nadien je ogen letterlijk niet open krijgt. Hiervoor is er een simpele verklaring. 

Heel je leven lang is slaap één van de meest noodzakelijke elementen om je lichaam draaiende te houden. Gemiddeld slapen we acht uur per nacht wat neerkomt op één derde van ons leven. Dat wil dus zeggen dat je er op 75-jarige leeftijd een nachtrust van 25 jaar op zitten hebt. Het klinkt abnormaal veel inderdaad.

Nachtrust

Gerard Kerkhof, slaapwetenschapper en oud-leraar psychofysiologie aan de universiteit van Amsterdam, meldt op zijn persoonlijke website dat een onderzoek naar slaap aantoont dat tijdens de slaap de hersenen gereinigd worden. Het zit eigenlijk zo dat wanneer je slaapt, je hersenvocht wordt ververst. Hierdoor worden de afvalstoffen in je hersenen weggespoeld, wat tijdens een nachtje wakker blijven dus niet het geval is.

Slaapexpert trekt aan alarmbel: te weinig slapen verlaagt je levensverwachting.

Traag en humeurig

Slaaptekort verstoort het natuurlijke proces in de hersenen waardoor dit het brein vervuilt. Dat uit zich nogal snel in een slecht humeur en een zeer trage reactierespons. Ook je concentratievermogen komt hierdoor op een laag pitje te staan.

Dikker worden

Al gaat het verder dan je mentale toestand alleen. Zodra je hersenen minder goed functioneren, heeft dit ook een directe invloed op je lichaam omdat je hersenen het controlecentrum zijn. Het is dus niet eigenaardig dat je hersenen een direct verband hebben met je maag- en darmsysteem. Te weinig slaap maakt onze hongerhormonen ghreline en leptine wakker en zorgt ervoor dat je meer honger zodra je wakker wordt. Kerkhof noemt dit één van de redenen van gewichtstoename en diabetes type 2. Verder zorgt een gebrek aan slaap voor een verhoogde bloeddruk die de kans op hartfalen vergroot.

Slapen op deze manier zorgt ervoor dat je beter uitgerust bent.

Ritme en regelmaat

Hoelang je exact moet slapen om een gezonde levensstijl te hebben, is verschillend van persoon tot persoon. Ook je leeftijd speelt hierin een rol. De Amerikaanse slaapclub AASM geeft aan dat jongeren meer slaap nodig hebben dan ouderen en dat de perfecte hoeveelheid slaap voor een volwassene tussen de zeven à negen uur ligt. Op vaste tijdstippen gaan slapen en opstaan, doen bijvoorbeeld wonderen om de volgende dag goed te kunnen presteren, zegt Gerard Kerkhof.

Gesponsorde artikelen