Dit is hoe je volgens een Google-topman het beste je werkweek kan indelen

Volgens Jeremiah Dillon, hoofd van product marketing bij technologiebedrijf Google, moeten we er niet op hopen dat we op maandag ooit een echt productieve werkdag zullen hebben. Maar toch kunnen we door te plannen ervoor zorgen dat we er het beste van maken.

Dillon legt in een e-mail aan zijn personeel uit hoe ze hun werkweek het beste kunnen inplannen. En als onderwerp stond er: “Als je geen tijd hebt om deze mail te lezen … lees die dan maar twee keer”. Volgens de Google-topman zijn er twee manieren van je dag indelen: de manier van de manager, en die van de maker. Die eerste plant z’n dag in stukken van 30 minuten in, en is continu met iets anders bezig.

De maker – de gewone werknemer met andere woorden – heeft die luxe niet. Hij moet namelijk creëren en een hele dag op dezelfde zaken focussen. Dat is een proces dat mentaal erg zwaar is, en dus kan het best op bepaalde momenten ingepland worden. Als dat het geval is, heb je drie tot vier keer meer kans dat je het werk ook effectief klaar krijgt (en dat geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld de sportmomenten die je inplant).

Volgens Dillon kan de maker best z’n werkweek inplannen in blokken van halve of hele dagen. Maar op het moment dat je die ‘maak-tijd’ hebt ingepland, moet iedereen je ook met rust laten. Ook de baas of andere collega’s moeten je dan niet komen lastigvallen met vergaderingen. Die ene onderbreking, ook al duurt de vergadering maar een kwartiertje, kan ervoor zorgen dat een heel blok van een halve dag nutteloos wordt.

Dit is volgens Dillon hoe je een werkweek best kan indelen:

  • Maandag: Je energiepeil is nog redelijk laag. Plan dus weinig veeleisende taken. Organiseer en plan de rest van de week.
  • Dinsdag en woensdag: Dit zijn de twee dagen waarop je het meeste energie hebt. Werk de moeilijkste taken nu af, brainstorm op deze dagen, maar verlies vooral geen tijd met vergaderen.
  • Donderdag: De energie begint weer weg te ebben. Goed moment om te vergaderen: zeker als je mensen moet overtuigen, want ze zullen sneller toegeven.
  • Vrijdag: Meestal is dit de dag waarop je het minste gedaan krijgt. Werk aan dingen die niet noodzakelijk klaar moeten geraken, maak langetermijnplannen, doe mails en alles dat te maken heeft met het opbouwen van relaties en contacten..