Dit is wat we weten over de copiloot die doelbewust het Germanwings-vliegtuig deed crashen

Dit is wat we weten over de copiloot die doelbewust het Germanwings-vliegtuig deed crashen

Andreas Lubitz, zo heet de 28-jarige copiloot die vlucht 4U9525 naar alle waarschijnlijkheid met opzet heeft doen crashen. Dit is wat we voorlopig over hem weten:

  • De jonge piloot is afkomstig uit het Duitse Montabaur. Dat stadje is gelegen in het Rijnland.
  • Hij vliegt nog maar sinds 2013 voor Germanwings. Hij begon er net na zijn opleiding aan de Lufthansa Flight Training School in Bremen.
  • De copiloot was dus relatief onervaren. Hij had nog maar 630 uur gevlogen.
  • Zijn motief is nog niet bekend.
  • De familie van Lubitz is momenteel onderweg naar Marseille, waar de persconferentie werd gegeven.

Opleiding onderbroken

  • Op een persconferentie zegt de CEO van Lufthansa dat de copiloot zes jaar geleden zijn opleiding elf maanden lang onderbroken heeft, maar daarna is hij opnieuw geslaagd voor alle testen.
  • Daarnaast werd ook gezegd Andreas Lubitz 100 % gezond en goed opgeleid was. Germanwings-piloten moeten elk jaar naar een psychologisch onderzoek, maar copiloten zijn daarvan vrijgesteld.

Wat is er gebeurd?

  • Volgens de procureur die verantwoordelijk is voor het onderzoek naar de crash sloot hij de piloot uit de cockpit en weigerde hij hem weer binnen te laten. Daarna liet hij het toestel crashen.
  • Op de zwarte doos is te horen hoe hij rustig ademhaalt terwijl het vliegtuig acht minuten lang aan het crashen is. Je hoort ook de piloot op de deur kloppen en de schreeuwende passagier.

Vliegclub

Andreas Lubitz was lid van de vliegclub LSC Westerwald in zijn thuisstad Montabaur. Die vliegclub postte het volgende bericht op zijn website:

“As a youth, Andreas became a member of the club, he wanted to see his dream of flying fulfilled. He started as a gliding student and managed to become a pilot of the Airbus A320. He succeeded in fulfilling his dream, a dream that he paid for with his life.”

Bronnen: The Telegraph, Heavy en VTM Nieuws

Gesponsorde artikelen