Dit zijn de 10 beste crowdfunding projecten van 2014

Afgelopen jaar werd 4,35 miljoen euro opgehaald via crowdfunding in België. Hoewel dit nog maar een fractie is van de totaalbedragen die omliggende landen via crowdfunding in 2014 ophaalden, is België aan een opmars bezig. 

Want waar in 2013 het bedrag in België op circa 1,1 miljoen euro bleef steken, is het in 2014 inmiddels verviervoudigd. Dat bleek uit eerder onderzoek van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren, dat ondernemers begeleidt bij hun crowdfunding ambities. Van natuurproject tot franchise en van start-up tot kunstproject: Douw&Koren stelde deze top 10 van 2014 samen om te laten zien hoe crowdfunding binnen verschillende sectoren het verschil wist te maken in België.

Toonaangevend franchise project: Australian – via Look&Fin

De ijsjes en milkshakes van Australian Home Made Icecream zijn inmiddels niet meer weg te denken uit menig winkelstraat in België. Na de opening van de eerste winkel in Knokke in 1989 breidde het aantal winkels uit tot meer dan 40 vestigingen in eigen land. Om een nieuwe Australian te kunnen openen in Antwerpen, klopte eigenaar Frédérik Van Isacker aan bij crowdfunding platform Look&Fin. In minder dan een dag meldden zich 101 investeerders die samen 250.000 euro aan de keten leenden zodat de ijsjes binnenkort ook beschikbaar worden voor het winkelend publiek op de Meir.

Toonaangevend mediaproject | Medor – via KissKissBankBank

‘Deep journalism’: de arbeidsomstandigheden anno nu maken het voor menig journalist niet gemakkelijk om uitvoerig en onafhankelijk het eigen vak uit te oefenen.  Bij Medor wordt dat anders. Dit nieuwe Belgische kwartaalblad biedt de lezer 128 pagina’s vol portretten, artikelen en onderzoeken met betrekking tot de situatie in eigen land. Dit alles opgesteld door journalisten die de tijd en mogelijkheden krijgen om grondig te werk te gaan, geholpen door onder meer behulpzame resources, gratis software, grafisch ontwerp en – niet onbelangrijk –  passend arbeidsloon. Om het kwartaalblad de wereld in te helpen werd een crowdfunding campagne gestart op KissKissBankBank. In circa 2 maanden raakten 213 ‘kissbankers’ betrokken. Samen zorgden zij voor meer dan 10.000 euro.

https://vimeo.com/90966109

Toonaangevend cultuurproject: Damiaan Vandaag – via Boekensteun

Een unieke vondst van medewerkers van de Leuvense Damiaancollectie leidde vorig jaar tot een succesvolle actie via het platform Boekensteun.  Te midden van de collectie van de Paters Picpussen lag lange tijd een loden kist verborgen waarin een Hawaiiaans muziekhandschrift werd bewaard. Het handschrift, vermoedelijk van Pater Damiaan, was nodig aan restauratie toe. Om het Hawaiiaanse muziekhandschrift te laten herstellen werd uiteindelijk 7.330 euro opgehaald. In mei 2015 zal, speciaal voor de funders, een concert worden opgevoerd door een professioneel koor en zullen de noten van het muziekhandschrift eindelijk weer klinken!

Toonaangevende duurzame onderneming: Content – via Crofun

Bij voedingswinkel Content koop je producten ‘zonder zakske’. Mede dankzij crowdfunding via het platform Crofun konden vorige jaar de deuren van deze eerste verpakkingsvrije winkel te Leuven worden geopend. Alle voedingswaren bij Content zijn lokaal en ambachtelijk gemaakt en doordat consumenten eigen her-te-gebruiken potjes en zakjes mee moeten nemen waar ze de producten in kunnen bewaren wordt verspilling en vervuiling tegengegaan. Naast andere acties waarbij beroep werd gedaan op de crowd, had eigenaar Sara Vander Auwera voor ogen 3.000 euro via Crofun op te halen. Uiteindelijk haalde de duurzame winkel bijna 5.000 euro op waardoor het mogelijk werd een tweede kassa en een saladebar aan te schaffen.

Toonaangevend natuur-maatschappelijk project: JNM – via Socrowd

Samen de natuur in, de natuur zo af en toe een handje helpen en leren hoe een milieubewuste levensstijl aan te nemen: dat doen kinderen en jongeren van de Jeugdbond Natuur & Milieu. Deze beweging organiseert diverse weekendactiviteiten en kampen, zowel op lokaal als nationaal niveau.

Veel nationale activiteiten van de bond vinden plaats in een oud pand te Gent: daar wordt gewerkt, vergaderd en vinden bijvoorbeeld studie-avonden plaats. Het pand was oud en het bleek hard nodig een grondige verbouwing te starten.

Om de kosten hiervoor te dekken startten JNM met crowdfunding op het platform Socrowd, dat renteloze leningen aan projecten met een maatschappelijke meerwaarde biedt. Voor elke 100 euro die JNM ophaalde voor deze actie, legde Socrowd 200 euro bij.  Dankzij deze campagne kan de grondige verbouwing spoedig van start.

Toonaangevend medisch project: 2-Observe – via MyMicroinvest

Het aantal ongewenste voorvallen en onvoorziene overlijden in ziekenhuizen en zorgtehuizen in binnen-en buitenland is zorgelijk. Om verpleging te helpen de verslechterde toestand van de patiënt eerder te monitoren zijn bewakingscamera’s een must. Maar zulke beveiligingssystemen zijn kostbaar en de aanschaf daarvan blijkt niet voor iedere tehuis of ziekenhuis haalbaar. Om deze reden bedachten de oprichters van 2-Observe de Life Observer Mobile, een bewakingsconcept dat bewegingen van patiënten in de gaten houdt en verpleging informeert wanneer iets ongewoons gebeurd. Om het concept verder te ontwikkelen werd een campagne gestart op MyMicroinvest. In ruil voor bijna 11 procent van de aandelen stapten 50 investeerders en een aantal business angels in. Samen brachten ze meer dan 155.000 euro bij elkaar.

Toonaangevend energie project: Enerdeal: via MyMicroinvest

Veel grote industriële bedrijven zijn nog alles behalve duurzaam en energiezuinig. En dat terwijl de meesten van deze gebouwen over een mooi, vlak dak beschikken: ideaal voor duurzame zonnepanelen. Smart Energy Today is onderdeel van Enerdeal en heeft als doel industriële gebouwen zelfvoorzienend te maken in hun energie door zonnepanelen te plaatsen en te verhuren.  Het huren van de panelen voor een periode van 10 jaar levert een zakelijke klant niet alleen een groener imago op, maar zorgt ook nog eens voor kostenbesparing. Om de groei van Smart Energy Today te bekostigen startte Enerdeal met crowdfunding via MyMicroinvest.  Er werd 79.750 euro opgehaald onder 71 investeerders.

Toonaangevend design-project: Ruben O – via Kickstarter

Mede dankzij crowdfunding, is België inmiddels een nieuw designerlabel rijker. Afgelopen jaar rondde designer Ruben Opheide namelijk een succesvolle campagne af waardoor zijn eigen label Ruben-O werkelijkheid werd. Via het internationale platform Kickstarter haalde de designer 26530 euro op onder 156 ‘backers’.  Ruben-O brengt vakkundig op maat gemaakte broeken op de markt. De succesvolle campagne maakt dat een ieder nu zijn of haar eigen Ruben-O kan laten maken: je maakt een afspraak en laat je opmeten, je kiest een model, stijl, kleur en stof en jouw ‘perfect pants’ worden vervolgens met de hand vervaardigd in Europa. 

https://vimeo.com/110235533

Toonaangevend maatschappelijk project: Solidare-it! – via Growfunding

De website Solidare-it! brengt mensen met een hulpvraag in contact met mensen die ze kunnen en willen helpen. Het doel: mensen verbinden in de omgeving Brussel en solidariteit onderling bevorderen. Om dit nieuwe sociale netwerk te kunnen lanceren hadden de initiatiefnemers 10.000 euro nodig. De Brusselaars pitchten hun campagne op Growfunding en wisten 320 funders te bereiken en meer dan 10.000 euro op te halen!

Toonaangevend milieu/stadsproject | Ringland 1 van 5000 (via de eigen website)

Ter bevordering van de leefbaarheid, mobiliteit en volksgezondheid kwam studiebureau Stramien CVBA een tijd terug met het idee een overkapping te plaatsen over de Antwerpse Ring. Het overkappen van de drukke wegen zou niet alleen effect op de luchtkwaliteit en het geluid hebben, maar ook stadsontwikkeling bevorderen en zorgen voor ‘nieuw’ land over de ring. Burgers en professionals waren enthousiast over het initiatief en zo werd het project Ringland geboren. Met behulp van studies tonen de initiatiefnemers de noodzaak van dit project aan politiek België. Om 3 nieuwe cruciale studies over de overkapping te bekostigen werd crowdfunding ingezet. Via de eigen website werd een oproep gedaan om 1 van de 5000 Ringlanders te worden en 20 euro te doneren. Rond kerst 2014 werd bekend dat ongeveer een ton was opgehaald om de studies te kunnen starten. Het succes van deze campagne mag met recht opmerkelijk worden genoemd: een crowdfunding succes blijkt immers vaak gebaat bij een concreet doel met een concreet en veelal zichtbaar eindresultaat – en hoewel de onderzoeken voor meer draagvlak voor Ringland weliswaar kunnen starten is een concreet eindresultaat voor de ‘Ringlanders’ nog lang niet in zicht…