Dj-wedstrijd van Fedde le Grand voor podiumplaats op Tomorrowland: wij vroegen waarom

Dj’s met ambitie, opgelet! Jullie hebben de kans om op Tomorrowland op te treden en een remix van de nieuwe track van Fedde le Grand te produceren. Je kan je nog kandidaat stellen tot 20 april. Waarom zet Fedde le Grand jong talent op het podium? Wij vroegen het hem zelf.

Onder de naam The Sound of Tomorrow gaat Tomorrowland in samenwerking met Pepsi MAX op zoek naar nieuw dj-talent. Geïnteresseerden kunnen zich kandidaat stellen tot 20 april 2019. Bovendien krijgen de tien finalisten een tweedaagse masterclass van Fedde le Grand op Ibiza en mag de winnaar van de wedstrijd zijn remix uitbrengen op Darklight Recordings, het platenlabel van Fedde le Grand. Wij voelden de Nederlandse dj aan den tand.

Waarom heb je ervoor gekozen om deze wedstrijd te lanceren?

Fedde le Grand: Om flauw te beginnen: de jeugd heeft de toekomst. Ik zou graag zien dat mensen over tien of twintig jaar nog steeds enthousiast zijn over dance. Dat is niet enkel belangrijk voor de jeugd, maar ook voor de mensen die nu met die muziek bezig zijn. Het hele genre moet een toekomst hebben.

Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om in deze sector het contact met de jeugd niet te verliezen, of je nu zelf draait of een feest organiseert. Zij bepalen morgen wat er gaat gebeuren met de scene. Ik ben zelf natuurlijk ook ooit begonnen en het is niet makkelijk om er te komen.

Als je wil dat dat lukt, moeten er een aantal dingen bij elkaar komen. Het is mijn bedoeling om ook mensen een kans te geven die anders misschien niet aan bod zouden komen.

(Dit zijn de podiumhosts van Tomorrowland 2019.)

Van ministudio naar laptop

Is het nu moeilijk dan vroeger om in het genre door te breken?

Fedde le Grand: Dat hangt een beetje van de tijdsperiode af. Dertig jaar geleden was het nog geen vereiste dat je naast draaien ook zelf produceerde. Dat werd toen gezien als twee aparte dingen. Je had producers en dj’s. Ieder deed zijn eigen ding. Als je naar tien jaar geleden kijkt, is produceren veel belangrijker geworden, maar ook gemakkelijker. Vroeger had je een ministudio en hardware nodig.

Het aantal mensen dat de benodigdheden had, was daardoor veel kleiner. Maar de kans dat je gehoord werd, was daarom dus groter. De leercurve was toen natuurlijk wel steiler. Nu heb je alleen maar een laptop nodig. Dat zorgt ervoor dat het voor veel mensen binnen handbereik is.

Het is niet eenvoudig om te zeggen in welke periode het gemakkelijker was. Vroeger lag de drempel veel hoger, maar nu zijn meer mensen met dance bezig waardoor het moeilijker geworden is om op te vallen.

(In 2014 werden de gegevens van tienduizenden Tomorrowland-bezoekers gestolen.)

Tips voor kandidaten

Hoe beoordeel je welke dj naar de volgende ronde mag in je wedstrijd?

Fedde le Grand: Ik oordeel in deze wedstrijd niet op productieskills, maar op mixingskills. Ik hoop dat iedereen de moeite doet om een paar grappen, grollen en trucs te laten horen in zijn mix. Verder vind ik het ook belangrijk dat er een logisch verhaal is van hoe je van punt A naar punt B gaat. Dat kan je op meerdere manieren doen, maar het is belangrijk dat dat gebeurt.

Anders vind ik dat het vak van dj een ondergeschoven kind wordt. Dan kan je net zo goed tracks in een selector steken en verder niets. Naast dat verhaalelement is het belangrijk dat mensen creatief mixen, niet alleen netjes de introbeat van het ene nummer aan de outrobeat van het andere hangen. Je moet er een klein kunstwerkje of collage van maken.Het is zeker niet onbelangrijk dat je probeert om creatief te zijn met je muziekkeuze. Iedereen kent de hits al. Probeer ook eens om iets te doen wat niet al te zeer voor de hand ligt zonder dat je je verhaal onderbreekt. Dat laatste is echt essentieel.

(Deze YouTuber raakte gratis binnen op Tomorrowland en het is eenvoudiger dan je denkt.)

Eigen platenlabel

Je hebt het platenlabel Darklight Recordings opgericht. Waarom? Had de dancescene daar nood aan?

Fedde le Grand: Het was niet per se nodig. Vijftien jaar geleden heb ik trouwens nog een ander label opgestart, eigenlijk om dezelfde reden dat ik het nu doe. Met een label ben je ten alle tijden vrij om iets uit te brengen en te doen en te laten wat je wil. Ik kijk ook niet naar naamsbekendheid.

Als ik het goed vind, vind ik het goed. Toen ik zelf begon, kreeg ik ook niet altijd kansen, daarom ben ik dan ook mijn eigen label begonnen. Op deze manier probeer ik die jongens en meisjes, die anders misschien achter het net zouden vissen, toch een kans te geven en hen een podium te geven.

(Lees hier hoe je best afkickt na een periode zwaar ‘festivallen’.)

Van underground naar totaalbeleving

Je bent al even actief in de scene. Hoe ging het eraan toe toen je jaren geleden begon?

Fedde le Grand: Er is behoorlijk veel veranderd. Ik heb vrij vroeg Tomorrowland gedaan, toen het nog een onderdeel was van ID&T in Nederland. Voor dat bedrijf deed ik sowieso veel en daarom ben ik op de Tomorrowland-fiets terechtgekomen. Alles was kleiner. De feestjes zagen er ook minder mooi uit. Dat begon toen eigenlijk een beetje op gang te komen, dat je niet alleen goede muziek hoort, maar dat het ook een totaalervaring is. Op Tomorrowland stap je echt een andere wereld binnen.

Daarom is Tomorrowland, denk ik, zo succesvol geworden. Je gaat niet alleen voor de artiesten, maar ook voor hoe het eruitziet, het eten, de totaalbeleving gewoon. Alles is ingepakt en aangepakt. Dat is de grootste verandering op vlak van festivals.

Op dj-gebied is produceren natuurlijk veel belangrijker geworden. Als iemand vroeger een wereldwijde hit had, was dat geen garantie dat die ook goed kon draaien. Dat werd als twee aparte dingen gezien. Tegenwoordig gaat dat sneller. Als je een hit hebt, heb je meteen ook werk. Dat is een goede ontwikkeling. Toen Amerika de dancemuziek eindelijk omarmde, is de allergrootste verandering gekomen. Dat heeft veel gedaan voor de cross-over, hoewel Amerikaanse festivals nog lang niet op het niveau staan van de Belgische.

(Een kringwinkel recycleerde de achtergebleven tenten op Tomorrowland 2018 om ze volgend jaar te verhuren.)

Hoe belangrijk is Tomorrowland voor de dancescene? Zijn zij smaakmakers die een dj kunnen lanceren?

Fedde le Grand: Absoluut. Er zijn eigenlijk maar twee ijkpunten in het jaar. Het een is Ultra Music Festival in Miami, het ander Tomorrowland. Iedereen in danceland kijkt naar wat er daar gebeurt en wie daar op de podia staan. Tomorrowland is enorm belangrijk, misschien wel het belangrijkste festival van het jaar, zeker ook op vlak van festivalbeleving.

Er zijn een paar festivals die verdienstelijke pogingen doen, maar Tomorrowland steekt er met kop en schouders bovenuit. Het is ook het eerste festival dat dat op die manier aangepakt heeft, ze zijn wereldwijd aanvoerder.

(Begin 2018 pleitte minister van Natuur en Landbouw Schauvliege (CD&V) voor een totaalverbod plastic op festivals.)

“Blijf jezelf”

Komt het niet vrij zelden voor dat iemand een feestbeest met stage presence is en tegelijkertijd een straffe producer in de studio?

Fedde le Grand: Ja en nee. Ik vind dat je altijd iets moet doen wat bij je past. Steve Aoki die bijvoorbeeld met taarten gooit en met een opblaasboot door het publiek roeit, dat is niet per se voor iedereen. Je moet wel stage presence hebben, maar ik vind dat verschillende invullingen hun charme kunnen hebben.

Wat je op het podium doet, is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de verschillende scenes. De een gaat op zijn handen staan, de ander concentreert zich gewoon op het draaien. In de technoscene is het soms net niet gewenst om al te veel spektakel op te voeren. Dat ligt per subgenre een beetje anders, maar het belangrijkste is gewoon dat je toont dat je geniet van wat je doet.

Hoe je dat uit, is aan jou. Ik hou zelf niet van toneelstukjes, dat doorzie je uiteindelijk. Je moet zo dicht mogelijk bij jezelf blijven. Je mag natuurlijk wel dingen uitvergroten, maar teveel toneelspel vind ik niet charmant.

(Dit is de affiche van Rock Werchter 2019.)

Creatieve duizendpoot

Hoe probeer jij jezelf nog uit te dagen bij het produceren en hoe zorg je ervoor dat je niet in herhaling valt?

Fedde le Grand: Ik heb daar nooit veel moeite mee gehad. Mijn brein werkt vrij snel op creatief niveau waardoor ik mezelf soms moet beperken om toch nog twee of drie tracks te maken die ergens iets met elkaar te maken hebben.

In de eerste plaats ben ik nog steeds een muziekliefhebber. Als je mij vrij spel geeft, maak ik morgen een hiphoptrack, overmorgen een jazztrack en de dag daarna een dancetrack. In zo’n gevallen moet ik mezelf beperken. Ik ben natuurlijk 24 op 24 met muziek bezig, dat is niet bij iedereen het geval. Je moet wel een verhaal vertellen dat anderen nog kunnen volgen, maar ik heb nooit een gebrek aan creativiteit gehad.

(Dit is de affiche van Graspop 2019.)

Drukke agenda

Wat zijn je toekomstplannen?

Fedde le Grand: Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat mijn schema er altijd prachtig vol uitziet. Deze zomer staan er weer festivals en clubs op de planning die ik elk seizoen doe, maar eigenlijk ziet heel mijn jaar er super netjes uit.

Verder probeer ik ongeveer om de twee maanden een nieuwe track uit te brengen om aanwezig te blijven in de markt en te zorgen dat mensen weten waar ik met mijn gedachten over dancemuziek zit. Ik ben eigenlijk voor alles te vinden, zolang ik er maar mijn eigen sausje over kan gieten.

Er komen ook weer een aantal samenwerkingen aan en ik ben bezig met het ontwikkelen van een eigen show. Het wordt steeds moeilijker om je te onderscheiden. Daarom vind ik het leuk om over zo’n dingen na te denken. Ik verveel me zeker niet.

Hier zijn 10 opkomende Belgische dj’s om je beentjes los te gooien.

Meer
Lees meer...