Duizendste aflevering Dagelijkse Kost met klassieker stoofvlees-friet kost VRT 10.000 euro boete

De VRT krijgt van de Vlaamse Regulator voor de Media een boete opgelegd omdat ze zich niet aan de regels rond productplaatsing hielden. Het gaat om de duizendste aflevering van Dagelijkse Kost waarin Jeroen Meus dé Vlaamse keukenklassieker klaarmaakte: stoofvlees met friet. In de aflevering wordt weinig subtiel een biermerk aangeprezen, wat indruist tegen de reclameregels. Ook vtmKazoom, de jeugdzender van VTM, mag de portefeuille bovenhalen.

Productplaatsing, of product placement, is in Vlaanderen volgens het Mediadecreet maar toegelaten onder enkele strikte voorwaarden en daar hebben de makers van Dagelijkse Kost zich dus niet aan gehouden. Zo is het verplicht dat het PP-logo, dat ‘waarschuwt’ voor productplaatsing, getoond wordt en is het verboden om een bepaald product of merk echt aan te prijzen. En tijdens de duizendste aflevering van Dagelijkse Kost waren dat exact de dingen die Jeroen Meus negeerde.

Niet de eerste keer

Tijdens die aflevering bereidde Meus stoofvlees met friet, het gerecht dat door de kijkers verkozen was als dé absolute Vlaamse klassieker. Iedereen die al ooit eens bij moeder of grootmoeder in de keuken stond, weet dat je voor het beste stoofvleessaus een stevig biertje nodig hebt. Welk bier je daarvoor neemt, hangt af van je persoonlijke smaak, maar Meus vond het blijkbaar nodig om één specifiek abdijbier “gedurende anderhalve minuut zowel auditief als door ondersteunende gebaren aan te prijzen”. En daar ging hij zwaar genoeg in de fout om de VRM te doen ingrijpen.

De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de audiovisuele media in Vlaanderen, legt de VRT daarom een boete op van 10.000 euro voor de inbreuken tijdens de Dagelijkse Kost van 28 februari laatstleden. De VRM hield daarbij rekening met het feit dat de aflevering uitgezonden werd tijdens prime time, een groot aantal kijkers had en dat het al niet meer de eerste keer was dat de VRT voor gelijkaardige inbreuken bestraft werd. De VRT erkent dat het fouten gemaakt heeft, zoals het niet tonen van dat PP-logo aan het begin en einde van het programma.

Ook vtmKazoom, de jeugdzender van VTM, deelt in de klappen. Ook zij hielden zich niet aan de regels rond product placement bij hun uitzending van het programma ‘Verjaardag’ op 1 februari. Hun boete bedraagt ‘maar’ 5.000 euro, ook zij maakten vroeger al eens dezelfde fout.
één
Meer
Lees meer...