Dunkirk vanaf morgen in de bioscoop en de recensies zijn alleen maar lovend

Vanaf morgen is de nieuwe film ‘Dunkirk’ van Christopher Nolan te zien in de zalen. De recensies die de afgelopen dagen binnenstroomden zijn één voor één lovend. Het zou de beste film uit Nolans carrière zijn: vernieuwend, realistisch en met een grote kans op Oscarwinst.

Na 40 reviews heeft de film al een score van 98% te pakken op de filmwebsite Rotten Tomatoes. De meeste recensies beweren dat dit Nolans beste film tot nog toe is. Dunkirk is een omgekeerde landing van Normandië. Bij het begin van de tweede wereldoorlog zitten 400.000 Franse, Belgische en Britse soldaten vast op het strand van Duinkerke. Terwijl het Duitse gevaar steeds dichterbij komt, proberen de zeer jonge mannen op vissersbootjes van Britse burgers richting het thuisfront te vluchten. Geen euforie maar pure angst, die regisseur Nolan (Interstellar, Inception, The Dark Knight) volgens de recensies perfect kan weergeven. Ook het acteerdebuut van Harry Styles wordt lovend onthaald.

Meesterwerk, zijn beste film ooit

Daily Mirror noemt het een meeslepend en emotioneel meesterwerk. Time Out zegt dat het een oorlogsverhaal zonder helden of duidelijke verhaallijn is. “De actie is de aantrekkingskracht van de film. Het maakt de film ook afstandelijk en koud. Een bewonderenswaardige manier om simplistisch drama te vermijden.” Volgens Empire Magazine is Dunkirk een intense film, “je wordt in een snelkookpan geduwd, en dan gooien ze het deksel erop.” The Movie Minute noemt het niet alleen de beste Nolan-film maar meteen ook de beste oorlogsfilm van het decennium. De gemiddelde score is 4,5/5 en voorlopig geeft geen enkele recensent minder dan 4 sterren aan de film.

Ook de Belgische media zijn vol lof over Dunkirk. VRT-recensent Ward Verrijcken noemt het een van de allerbeste en belangrijkste films die hij in zijn leven gezien heeft, “een onvergetelijk meesterwerk dat nu al de oscar voor beste regie verdient.” Humo noemt het een “virtuele realiteitservaring, maar dan zonder stereoscopische bril.” De Standaard omschrijft Dunkirk als “een pure cinema-ervaring die dit jaar nog moeilijk overtroffen zal worden.”

Sterk acteerdebuut van Harry Styles

Nolan wist naar eigen zeggen niet dat Harry Styles zo populair was. Hij wilde onbekende jonge acteurs casten die net als de soldaten in die tijd meteen in het diepe werden gegooid. Ook voor Harry Styles was het de eerste keer dat hij acteerde in zo’n grote productie. En wat blijkt nu, hij kan dat. De recensenten sparen hun lovende woorden niet voor de popster. The Guardian vindt het een sterk acteerdebuut. Empire Magazine noemt Styles’ debuut indrukwekkend en “zeker niet het Rihanna-in-Battleship debacle waarvoor we vreesden.” Hoewel Harry Styles er als beroemdste acteur uitspringt, speelt hij geen hoofdrol. Die is er eigenlijk ook niet. Volgens De Standaard gaat het hem “niet om de ene held, maar om al die piepjonge soldaten, als ratten in een val.” Ook Ward Verrijcken vond dat “niemand echt het laken naar zich toetrok.” De zet om een tieneridool in zo’n belangrijke film te laten acteren, is slim. Anders zou de film over deze historische gebeurtenis misschien niet zoveel jonge kijkers trekken. De VRT-recensent is zelf starstruck teruggekeerd van zijn interview met de jonge cast. Na een vuistje te hebben gegeven aan de superster, tweette hij dat hij zijn hand nooit meer zou wassen, “hij is on-ge-lo-fe-lijk mooi in ’t echt.”