Eén stakingsdag kost NMBS en Infrabel meer dan 3 miljoen euro 

Eén stakingsdag kost NMBS en Infrabel meer dan 3 miljoen euro 
epa

De NMBS en Infrabel, de overheidsbedrijven die het spoor uitbaten, zitten niet bepaald in goede financiële papieren. Een cijfer van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) geeft een goed zicht op het financiële effect van stakingsdagen op de nationale spoorbedrijven. Ze becijferde dat een staking bij het spoor meer dan 3 miljoen euro kost: inkomsten die de NMBS en Infrabel niet krijgen die dag. 

Volgens de liberale minister deed ongeveer 25 procent van het spoorpersoneel mee aan de staking, een behoorlijk laag percentage. Het gaat om 9.224 van de 33.000 medewerkers van de NMBS en Infrabel. Maar de financiële gevolgen zijn wel behoorlijk groot voor één dag: een verlies van 1,189 miljoen euro voor passagiers, 463.000 euro voor het internationale verkeer, en nog eens 593.000 euro verlies gekoppeld aan andere variabelen. Infrabel, de uitbater van de infrastructuur rekent op nog eens 906.000 euro verlies. 

N-VA-Kamerlid Inez De Coninck, die Galant de vraag stelde, dringt op Sudinfo nog eens aan op werk maken van die minimale dienstverlening: “Als zo’n hoog aantal van de werknemers niet mee staakt, dat is het volgens mij perfect mogelijk een minimumdienstverlening te voorzien.”

In De Standaard dringt de N-VA dan weer aan op het afschaffen van het NMBS-ziekenfonds. Dat fonds, dat los staat van de groten, heeft 108.000 leden, allemaal spoorpersoneel of gepensioneerden van het spoor en hun familieleden. Er werken 135 mensen, en dat kost 18 miljoen euro. “Veel te veel”, zegt N-VA-Kamerlid Valerie Van Peel, “liefst 93 euro of 70 procent meer dan bij gewone ziekenfondsen”. 

Gesponsorde artikelen