Goed nieuws voor elektrisch rijden: batterijrecyclagebedrijf van medeoprichter Tesla haalt 700 miljoen dollar op

Redwood Materials, de batterijrecycling start-up van J.B. Straubel – medeoprichter van Tesla, heeft in een financieringsronde meer dan 700 miljoen dollar opgehaald. Het doel van het bedrijf is de toeleveringsketen voor elektrische voertuigen in de VS op zijn kop te zetten.

Waarom is dit belangrijk?

"Veel mensen onderschatten de impact die recyclage op de bouw van elektrische wagens kan hebben", dixit Celina Mikolajczak, vicepresident batterijtechnologie bij Panasonic Energy North-America en voordien zes jaar als batterijspecialist in dienst van Tesla. "De toepassing zou een enorme impact kunnen hebben op de prijzen van de grondstoffen en de toekomstige productie."

Bij de fondsenwerving, waarvan de kapitaalinjectie al meer dan zes keer hoger is dan wat Tesla in zijn eerste zes kapitaalrondes samen heeft verzameld, werd de start-up op 3,7 miljard dollar geschat, aldus de Financial Times. Redwood weigerde commentaar te geven op de waardering.

De kapitaalronde werd geleid door T Rowe Price, met steun van Goldman Sachs, Baillie Gifford, Canada Pension Plan Investment Board en Fidelity. Ook Capricorn, Breakthrough Energy Ventures en Amazon’s Climate Pledge Fund namen deel.

Doel

Het uiteindelijke doel van het in Nevada gevestigde bedrijf is de creatie van een “closed-loop supply chain” voor elektrische voertuigen in de VS. Dit zou de vernieuwing en het hergebruik van autobatterijmaterialen realiseren en de nood aan milieubelastende mijnbouw voor nieuwe grondstoffen elimineren. Kort gezegd: er zouden hierdoor minder volledig nieuwe batterijen nodig zijn.

“Het is van cruciaal belang voor de toekomst van batterijen en het in stand houden van een goed draaiende toeleveringsketen in eigen land”, vertelde Straubel aan de Financial Times. “Het lijkt hyperbolisch, maar ik heb echt het gevoel dat als we dit niet kunnen doen, als dit niet gebeurt, dan heeft de VS verloren – we zullen deze hele transportmarkt verliezen.”

De onderneming heeft samenwerkingsverbanden met Amazon en Panasonic om hun elektronisch afval in poedervorm af te breken, het met chemicaliën te behandelen en het als grondstof terug de toeleveringsketen in te sturen.

Chinese dominantie

Volgens het Amerikaanse ministerie van Energie wordt momenteel minder dan 5 procent van de lithium-ion accu’s gerecycleerd. De vraag naar lithium-ion accu’s zal sterk toenemen nu autofabrikanten zoals Mercedes zich ten doel stellen om “volledig elektrisch” te gaan rijden.

Redwoods groei heeft als achtergrond de Amerikaanse politieke bezorgdheid over de Chinese dominantie over de toeleveringsketen van elektrische voertuigen. Dit is een situatie waarvoor de Amerikaanse minister van Energie Jennifer Granholm heeft gewaarschuwd dat het een nationaal veiligheidsrisico inhoudt.

Het Aziatische land controleert “80 procent van ’s werelds raffinage van grondstoffen, 77 procent van ’s werelds celcapaciteit en 60 procent van ’s werelds productie van onderdelen”, volgens BNEF intelligence.

Groene energiemarkt van 23 miljard dollar

Toen Redwood een maand geleden uitbreidingsplannen aankondigde en zei dat het meer dan 500 mensen aan zijn team van 130 zou toevoegen én dat het een terrein van 100 hectare had aangeschaft in het Tahoe-Reno Industrial Center (waar Tesla’s Gigafactory is gevestigd, red.), juichte Granholm de inspanning toe.

“Amerika heeft een duidelijke kans om onze binnenlandse toeleveringsketen en productiesectoren weer op te bouwen, zodat we de voordelen van de opkomende, wereldwijde groene energiemarkt van 23 miljard dollar ten volle kunnen benutten”, zei ze. “Private sectorinvesteringen zoals deze zijn een teken dat we niet kunnen vertragen.”

Model S-ontwikkelingsfase

Straubel, die Tesla in 2003 mee oprichtte, was vijftien jaar lang chief technology officer van het bedrijf en speelde een belangrijke rol bij alles van de ontwikkeling van Tesla’s eerste aandrijflijnen tot de bouw van de Gigafactory.

Straubel zei vorige maand dat Redwood zich in Tesla-termen in de “Model S“-ontwikkelingsfase bevond. Dat suggereert dat de onderneming de fundamentele technologie al bezit en nu klaar is om op te schalen.

(tb)

Meer
Lees meer...