In het kort
- Elon Musk zal zijn politieke uitgaven aanzienlijk verminderen.
- De verkoop van Tesla daalde in heel Europa.
- De aandelen van het bedrijf stegen met meer dan 50 procent vanaf het laagste punt in het jaar, ondanks de dalende verkoop in Europa.
Elon Musk, CEO van Tesla, kondigde aan dat hij van plan is om zijn politieke uitgaven in toekomstige campagnes aanzienlijk te verminderen, meldt Euronews. Deze verklaring volgt op berichten dat hij meer dan 250 miljoen dollar (ongeveer 220,8 miljoen euro) heeft gedoneerd om de presidentscampagne van Donald Trump in 2024 te steunen. Toen Musk gevraagd werd of hij dat niveau van uitgaven voor de tussentijdse verkiezingen van 2026 zou evenaren, gaf hij aan dat hij in de toekomst “veel minder” politiek zou gaan bedrijven.
De politieke betrokkenheid van Musk heeft negatieve gevolgen gehad voor Tesla. Protesten en vandalisme waren gericht tegen de showrooms van het bedrijf, en zijn steun voor extreem-rechtse Europese partijen heeft bijgedragen aan een daling van de verkoop van elektrische voertuigen door Tesla in de regio.
Musk zelf erkende de persoonlijke kosten van zijn politieke rol in maart. Desondanks bevestigde Musk zijn belofte om Tesla nog minstens de komende vijf jaar te leiden. Zijn aankondiging veroorzaakte een tijdelijke stijging van de Tesla-aandelen, die meer dan 50 procent zijn opgeveerd vanaf het laagste punt van het jaar eind april. Deze verbetering is deels te danken aan de afnemende handelsspanningen tussen de VS en China en het positieve marktsentiment in het buitenland.
Waarom Tesla minder verkoopt in Europa volgens Musk
Musk erkende dat de Europese verkoop was gedaald, maar schreef dit toe aan factoren zoals tariefschokken en een zwakkere vraag naar elektrische voertuigen. Hij benadrukte de sterke prestaties van Tesla in andere regio’s en benadrukte de aanstaande lancering van het Robotaxi-programma als een belangrijke drijfveer voor het optimisme onder beleggers. Het is de bedoeling dat de volledig autonome voertuigservice eind juni zijn debuut maakt in Austin, gevolgd door uitbreiding naar Los Angeles en San Francisco.