Enkeltje New York voor 150 euro? Vanaf juni 2017 kan het, maar neem je boterhammen mee

Enkeltje New York voor 150 euro? Vanaf juni 2017 kan het, maar neem je boterhammen mee

New York, New York, wel nogal duur voor de portemonnee. Maar luchtvaartmaatschappij Wow Air belooft vanaf juni 2017 een enkeltje naar de city where dreams are made of vanaf 150 euro. Da’s een prijs die ons doet dromen van een lifestyle à la Carrie Bradshaw, en dan kunnen die Manolo’s er ook misschien nog af. Enig nadeel: eigen boterhammen meenemen. Waar boeken we? 

Sinds we Ryanair hebben op Brussels Airport is ’t al véél gemakkelijker geworden om eens een weekendje tussendoor te nemen, maar als je trans-Atlantisch vliegt, gaat er nog steeds veel geld naar een vliegtuigticket. Daar willen ze bij WOW Air verandering in brengen, en al vrij snel. Voor 150 euro brengen ze je, vanaf juni 2017, met een overstapje in Reykjavik, van Brussel naar New York of Miami.

Als je vandaag een reisje naar New York boekt vanuit Brussel in juni 2017, en vijf dagen later terugkeert, dan betaal je voor een rechtstreekse vlucht zo’n 1.200 euro. Da’s niet iedereen gegeven, dus kijken we even naar de niet-rechtstreekse. Voor een 470 euro sta je in New York en terug, overstappen in Reykjavik. Da’s nog eens twintig euro beter dan de goedkoopste aanbieder, IcelandAir.

Het plan van CEO Skulli Mogensen, zegt hij in La Dernière Heure is dat je vier keer per week van op Zaventem naar Reykjavik kan, voor 59 euro, om vervolgens met een layover van twee uur over te stappen op één van de vluchten richting Oost- (150 euro uit Brussel) of Westkust (179 euro). Daarvoor moet je natuurlijk op tijd boeken, maar het is wel absoluut de goedkoopste op de markt. Maar hoe word je als nieuwe speler op de markt goedkoper dan IcelandAir?

Kleine prijsjes, kleine vliegtuigjes

De sleutel ligt in IJsland, de thuisbasis van Wow Air. Omdat dat netjes tussen Europa en de VS in ligt, kan de vliegtuigmaatschappij met kleine vliegtuigjes, Airbussen 320 en 321, vliegen, in plaats van de grote vliegtuigen die bijvoorbeeld door Lufthansa worden gebruikt. Kleine vliegtuigjes = minder benzine én sneller vol. Omdat het aantal bestemmingen bij Wow Air ook relatief beperkt is, hebben ze ook geen immens grote vloot nodig. Dat, en dat ze enkel personeel hebben in IJsland, drukt de prijs.

Da’s een bewuste strategie, zegt Mogensen aan La Dernière Heure: “Niet ik bepaal de prijs, maar het internet. Mensen gaan op zoek naar de laagste prijzen en ook bazen van bedrijven, die de rekening betalen, betalen liefst de laagste prijs.” Vandaar ook: geen eerste klasse. In elk vliegtuig zijn er 200 exact dezelfde plaatsen. Wie problemen heeft ter plaatse, kan naar een telefoonnummer bellen.

Boterhammen

Daarnaast krijg je bij Wow Air exact wat je denkt: enkel een vlucht. Voor bagage, eten en drinken aan boord en dergelijke, moet je bijbetalen. Volgens Mogensen zijn mensen intussen gewend aan dit soort systeem, alleen staat hij wel open voor creatieve reizigers. “Voor mijn part neem je je boterhammen mee op onze vluchten”, zegt hij daarover.

Boterhammen of niet, vanaf juni 2017 vliegt Wow Air vanop de luchthaven in Zaventem. Wie vroeger al z’n vlucht wil halen, gaat best via Amsterdam. Voor wie die overstap in Reyjkavik wat te lastig is, er is overigens ook een optie om een citytripje aan je tussenstop te koppelen. En wie kan daar nu tegen zijn?

Gesponsorde artikelen